Siirry sisältöön

78 hakutulosta

Yöaikaan valaistusta voidaan ohjata liike- tai läsnäolotunnistimella, jolloin tunnistimen havaitessa liikettä valot syttyvät palamaan himmennettyinä. Näin valaistuksella parannetaan liikkujan turvallisuutta ja estetään häikäistyminen. Valaistusvoimakkuuden lisäksi myös valaistuksen värilämpötilaa voidaan säätää.
Autotuojat ry Ensto Oy Gasum Oy Liikenne- ja viestintävirasto Traficom Liikenne- ja viestintäministeriö St1 Oy Toyota Auto Finland Oy työ- ja elinkeinoministeriö UPM VTT Öljy- ja biopolttoaineala ry (yhdistyksen toiminta päättyi vuoden 2019 alussa)
Aerodynamiikka ja ajovastukset Kappaleen liikkuessa väliaineessa siihen vaikuttaa erilaisia liikettä vastustavia voimia. Siksi sen kiihdyttämiseen ja vauhdin ylläpitämiseen tarvitaan energiaa, muuten liike lopulta pysähtyy. Jos väliainetta ei olisi ja leijuttaisiin tyhjiössä, ei liikettä vastustavaa voimaakaan olisi.
Liikenne sähköistyy Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2022 asettama työryhmä laati fossiilittoman liikenteen tiekartan, jossa tunnistetaan yhteiskunnallisen päätöksenteon pohjaksi keinot, joilla Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.
Valo ja varjot Tuulivoimalan lähialueella on otettava huomioon valon ja varjon liike, joka syntyy auringon paistaessa tuulivoimalan takaa. Tällöin roottorin lapojen pyöriminen aiheuttaa liikkuvan varjon, joka voi ulottua useiden satojen metrien päähän tuulivoimalasta. Tätä kutsutaan välkevaikutukseksi.
Vesivoimateknologia Vesivoimalaitoksen putouksessa virtaavan veden liike-energia otetaan talteen, kun vesi virtaa alaskulkiessaan turbiinien läpi. Liike-energia muutetaan sähköksi generaattoreissa ja johdetaan edelleen muuntajan kautta sähköverkkoon kuluttajien käytettäväksi. Vesivoimalan toiminta perustuu voimalan ylä- ja ala-altaan väliseen korkeuseroon.
Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen kaikista hiilidioksidipäästöistä. Vuonna 2013 tämä oli noin 13 miljoonaa tonnia kansainvälinen liikenne ja raideliikenteen sähköntuotanto mukaan lukien. Tästä tieliikenteen osuus oli yli 90 prosenttia.
Moderneissa hybridiautoissa polttoaineen kemiallinen energia hyödynnetään tehokkaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa, koska auton jarruttamisessa hukattavasta liike-energiasta osa saadaan otettua talteen myöhempää kiihdytystä varten.
Jarrutuksen liike-energia talteen Jarrutettaessa sähköauto siirtää energiaa takaisin ajoakkuun ja jarrupaloja käytetään vasta jarrutuksen loppuvaiheessa tai voimakkaammissa jarrutuksissa. Toisin kuin polttomoottoriautossa, jossa liike-energia menee jarrukitkan ja sen aiheuttaman lämmön mukana hukkaan, liike-energia otetaan näin talteen.
Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan. Kylmällä ilmalla moottorin tuottamalla hukkalämmöllä lämmitetään matkustamoa.