Siirry sisältöön

33 hakutulosta

Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi. Kalliissa autoluokissa ladattava hybridi on pienen CO 2 -päästön takia usein huomattavasti bensiini- tai dieselmallia halvempi. Akkujen takia ne ovat myös tavanomaisia hybridejä kalliimpia.
Henkilöautoissa bensiini- ja dieselmoottoreille on omat määräyksensä, joiden tiukkeneminen vähentää päästöjä ja tuo uusiin autoihin entistä monimutkaisempaa tekniikkaa.
Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästöraja on <150 g/km (Euro 5 -päästötaso).
Niinpä sähkökäyttöiset kulkuneuvot luokitellaan virallisesti nollapäästöisiksi, vaikka todellisuudessa esimerkiksi sähköauton lataamisesta aina aiheutuu ilmakehään päästöjä – tosin vain murto-osa vastaavaan bensiini- tai dieselautoon verrattuna. Julkisten hankintojen kautta voidaan myös edistää uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä.
Tässä Valitse auto viisaasti -osiossa annetaan vinkkejä henkilöauton valintaa koskevissa tärkeimmissä asioissa, joita ovat: korimalli ja kokoluokka autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, jne.) merkki, malli ja alamalli varustelu Lisäksi sivuilla on perustietoa autotyypeistä, autoilun kustannuksista ja tieliikenteen energialähteistä.
Energiamerkinnän päästöluokat ja niitä vastaavat polttoaineenkulutukset bensiini- ja dieselautoilla. Energiamerkissä on myös automallin typen oksidi-, hiukkas-, hiilivety-, häkä- ja hiukkaspäästöt. Lisäksi automallille on laskettu arvio vuotuisesta polttoainekustannuksesta (18 000 km/vuosi). Energiamerkintä sisältää myös kunkin autoversion vuotuisen ajoneuvoveron määrän.
Konversiot ja jälkiasennussarjat Bensiini, etanoli, metaani (maakaasu ja biokaasu) ja nestekaasu ovat moottorin kannalta siinä määrin samankaltaisia polttoaineita, että alunperin bensiinikäyttöiseksi valmistettu moottori voidaan muuttaa toimimaan myös jollain muulla edellä mainituista polttoaineista.
Arviointi perustuu seuraaviin lähtöoletuksiin: Ajoneuvolla kertyy ajomatkaa 20 000 km/vuodessa Kulutusarvio käyttövoimasta ajoneuvotyyppiä kohti: Bensiini, 5,1 l/100 km Hybridi, 4,0 l/100 km Sähkö, 20 kWh/100 km Bensiinin hinta 1,435 €/l Sähkön hinta 13 c/kWh Sähkön keskimääräinen CO 2 -kerroin 181 gCO2/kWh Kuva 1.
polttoaine (maakaasu) mahdollisuus myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen (biokaasu) ja tarvittaessa bensiinin käyttöön bensiinitankki mahdollistaa joustavan käytön myös kaasutankkausasemaverkon ulkopuolella Miinukset: maa- ja biokaasun tankkausasemaverkosto vielä rajoittunut ajoneuvotarjonta toistaiseksi suppeampi kuin perinteisillä vaihtoehdoilla Kaasun loputtua polttoaineeksi vaihtuu bensiini