Siirry sisältöön

265 hakutulosta

Harjoitustyössä perehdytään energian ja erityisesti sähkön käyttöön todellisten kotitalouskohteiden kautta, jotka tarjoavat myös ihan arjen asumisessa tarvittavaa tietoa, kuten millainen energiankäyttäjä minä/kotini on nyt?
SSAB Hämeenlinna 3 Boliden Kevitsa 4 Tausta ja tavoite Kuvaus nykytilasta • • • Tuotantoprosessi on hyvin energiaintensiivinen, etenkin sähköä kuluu tuotannossa huomattavan paljon.
Työtä ohjasi alan asiantuntijoista koottu ryhmä, johon kuului edustajia seuraavista yrityksistä: ABB, Energiateollisuus ry, Fortum Oyj, Green Building Council Finland, Helen Oy, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lähienergialiitto ry, Motiva Oy, SRV Yhtiöt Oyj, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Business Finland ja ympäristöministeriö Hankkeen rahoitus: ABB Oy, Fortum Oyj, Helen
Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin. Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti.
Loppukäyttö sisältää siis energian lopputuotteiden eli sähkön ja kaukolämmön sekä rakennusten lämmitykseen käytettyjen polttoaineiden, liikennepolttoaineiden sekä teollisuuden prosessipolttoaineiden kulutuksen.
Energianeuvonta muistuttaa, että sähkön-, lämmitysenergian- ja vedensäästö aloitetaan selvittämällä oma kulutus, minkä jälkeen haetaan energiasyöpöt ja valitaan tehostamisen paikat. Pienempi kulutus vaikuttaa kukkaron lisäksi hiilijalanjälkeen.
Varmistuksen voit tehdä esimerkiksi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes:in verkkosivuilta kohdasta Sähkö- ja hissiurakoitsijarekisteri. Siellä henkilön/yrityksen tulee kuulua luokkaan Sähköasennustyöt ja sähkölaitekorjaus (A).
Kaikissa kokoluokissa pyydettiin tarjouksia bensaja dieselkäyttöisten autojen lisäksi myös bioetanoli-, maakaasu-, sähkö- ja hybridiautoista. Ajotapakoulutuksia suositellaan Kestävien hankintojen periaatepäätöksen mukaisesti kaikille valtionhallinnon autonkäyttäjille. Tästä johtuen puitejärjestelyyn kilpailutettiin omana osa-alueena myös taloudellisen ajon koulutus.
Sarjahybridissä polttomoottori on valjastettu pelkästään sähkön tuotantoon, rinnakkaishybridissä sekä sähkö- että polttomoottori osallistuvat auton liikuttamiseen. Nämä ominaisuudet on myös yhdistetty joissakin hybrideissä. Yksi uusimmista ratkaisuista on asentaa etuvetoiseen polttomoottoriautoon sähkömoottori pyörittämään taka-akselia.
Suunnitelmassa on hyvä varautua myös sähkön kulutusjoustojen toteuttamiseen autojen akkuja hyödyntäen. Latauksen tarve voi tulla yhtiössä esille monella tavalla. Tavallisimmin latausmahdollisuuksia kyselevät autoilijat, joilla on tulossa täyssähköauto tai joille on jo tullut ladattava hybridi ja latauksen tarve ilmeinen.