Siirry sisältöön

245 hakutulosta

Katselmustyyppi Kohteita Säästöpotentiaali (kpl) % Lämpö Sähkö Vesi Kustannuks et Energiakatsastus 513 34 % 21 % 8% 7% 17 % Kiinteistökatselmus 786 52 % 16 % 3% 6% 11 % TE-energiakatselmus 39 3% 18 % 10 % 2% 19 % TE-energia-analyysi 91 6% 11 % 8% 2% 13 % 1. vaihe prosessiteollisuuden analyysi 5 0% 17 % 8% 6% 15 % 2. vaihe prosessiteollisuuden analyysi 9 1% 6% 4% 0,1 % 3% Käyttöönottokatselmus
Samalla taloyhtiö edistää tavoitteita liikenteen sähköistymisestä sekä vihreää siirtymää hankkimalla kestävillä energiamuodoilla tuotettua sähköä kiinteistön käyttöön. Latauspisteiden hankinta Asunto-osakeyhtiössä sähköautojen latausjärjestelmän toteutuksessa kannattaa huomioida asukkaiden tarpeet ja näkemykset. Puitteet päätöksenteolle asettaa asunto-osakeyhtiölaki.
Sähköautojen lataus taloyhtiöissä Sähköautojen sähkön varastointipotentiaali riippuu sähköauton tyypistä. Täyssähköautoissa akuston koko on useita kymmeniä kilowattitunteja. Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori.
annettavien rakentamisilmoitusten vastuuttaminen (pääurakoitsija) maksupostien sitominen työn suoritukseen sopiminen sanktioista, jos asioita ei tehdä sovitulla tavalla arvioidaan, onko tarvetta poiketa esimerkiksi yleisistä sopimusehdoista (YSE), esimerkiksi takuuaikojen tai sanktioiden osalta huomioidaan esimerkiksi urakoitsijan tarvitsemat lakisäätäiset pätevyydet (kylmäaineluvat, KVV, sähkö
Asukkaiden mukaan ilma-vesilämpöpumppu kulutti sähköä 10/2022-10/2023 välisenä aikana noin 9 400 kWh. Esimerkiksi sähkön kokonaishinnalla 15 snt/kWh tämä tarkoittaa noin 1 400 euron vuosikustannusta. Tämän lisäksi tulevat kustannukset öljynkulutuksesta sekä öljykattilan ja -polttimen huollosta.
Suunnitteluasiakirjoja käytetään apuna pyydettäessä tarjouksia talotehtaalta, sähkö- ja LVI-urakoitsijalta. Hyvillä suunnitelmilla saat vertailukelpoisia urakkatarjouksia, ja tarjouksien vertailu on helpompaa. Suunnitteluvaiheessa vaikutetaan myös asumisen aikaisiin käyttö- ja energiakustannuksiin.
Työtä ohjasi alan asiantuntijoista koottu ryhmä, johon kuului edustajia seuraavista yrityksistä: ABB, Energiateollisuus ry, Fortum Oyj, Green Building Council Finland, Helen Oy, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lähienergialiitto ry, Motiva Oy, SRV Yhtiöt Oyj, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Business Finland ja ympäristöministeriö Hankkeen rahoitus: ABB Oy, Fortum Oyj, Helen
Loppukäyttö sisältää siis energian lopputuotteiden eli sähkön ja kaukolämmön sekä rakennusten lämmitykseen käytettyjen polttoaineiden, liikennepolttoaineiden sekä teollisuuden prosessipolttoaineiden kulutuksen.
Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin. Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti.
Pienennä sähköntarvetta Tehtyjen PATE-analyysien perusteella teollisuudesta löytyy 20 - 50 prosentin tehostamispotentiaali paineilman sähkön käytössä. Tehtaista löytyy monesti kymmenittäin paineilmavuotoja, joiden yhteenlaskettu vuosikustannus on useita tuhansia euroja. Taulukko. Vuotoreiän suuruuden vaikutus vuotomäärään ja kustannuksiin. Taulukon luvut ovat suuntaa-antavia.