10 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Välillinen energiankulutus Kopio- ja tulostuspaperin käyttö: Seurataan kopiokoneen/tulostimen luona ottavatko käyttäjät yksi- vai kaksipuoleisia kopioita/tulosteita. Työn raportointi Jokainen ryhmässä antaa sekä kirjallisen että suullisen raportin, josta ilmenevät: katselmustulokset parannusehdotukset ehdotukset menettelyohjeiksi opiskelijoille/henkilökunnalle.
Hankintayksikön on huomioitava ainakin seuraavat ajoneuvojen käytöstä aiheutuvat energia- ja ympäristövaikutukset: energiankulutus; hiilidioksidipäästöt; ja typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt.
Talon energiankulutus vaikuttaa tarvittavaan keräinpinta-alaan, mutta noin 4-8 m 2 :llä voidaan kattaa pientalon käyttöveden lämmityksestä noin 50-60 %. Ota yhteyttä Teemu Kettunen asiantuntija +358 (0) 9 6122 5035 Lähetä sähköpostia
Formaldehydin ja VOC:n pitoisuuksien ja alhaisten päästöjen raja-arvot kemikaaleissa ja materiaaleissa kuten liimoissa, pehmustemateriaaleissa, tekstiileissä, puupohjaisissa levyissä ja laminaateissa Energiankulutuksen raja-arvot puulevyjen ja laminaattien valmistuksessa sekä sähköpöytien ja moottorisänkyjen valmiustilan energiankulutus Laadun ja toiminnan testaus Takuu, varaosien saatavuus
Plussat: luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen) edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä Miinukset: dieseliä suurempi energiankulutus ja CO 2 -päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia
Hankintayksikön on huomioitava ainakin seuraavat ajoneuvojen käytöstä aiheutuvat energia- ja ympäristövaikutukset: energiankulutus; hiilidioksidipäästöt; ja typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt.
ajettavuus ja ohituskiihtyvyys mahdollisuus suuriin bio-osuuksiin edistyksellisillä biopolttoaineilla Miinukset: kaupunkimatkoilla dieselmoottori ei ehdi lämmetä kunnolla varsinkaan pakkasella typen oksidien hallinta on vaikeampaa kuin bensiinimoottorissa lämmöntuottoon saatetaan talvella tarvita lisälämmitintä Dieselautolla pieni kulutus Dieselautolla on bensiiniautoon verrattuna pieni energiankulutus
Pakettiautojen energiankulutus- ja hiilidioksidipäästövaatimukset suositellaan asetettavaksi kokoluokittain, koska iso auto yleensä kuluttaa enemmän kuin pieni. Tarkemmin asiasta on tavarankuljetuspalveluiden hankintaohjeessa. Raskaan kaluston osalta suositukset löytyvät kysymyksen yhdeksän kohdalta.
Jos energiankulutus olisi esimerkiksi 20 000 kWh vuodessa, koivuklapia kuluisi 20 irtokuutiometriä vuodessa. Irtokuution hinta on 50–70 euroa, joten vuosikustannukset olisivat noin 1000–1400 €. Mikäli on mahdollista tehdä puut itse, voi päästä noin 200 € vuosikustannuksiin - edellyttäen ettei omalle työlle laske kovin korkeaa hintaa.
Laissa julkiset hankintayksiköt on velvoitettu huomioimaan tieliikenteen moottoriajoneuvojen energiankulutus, hiilidioksidipäästöt ja typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöt. Näiden lisäksi hankintayksikkö voi halutessaan huomioida myös esimerkiksi melupäästöt. Velvoite koskee N-luokan kuljetusajoneuvojen hankintaa, mutta ei esimerkiksi työkoneiden tai urakoiden hankintaa.