Siirry sisältöön

81 hakutulosta

Vuoteen 2035 mennessä tarjoamme joukkoliikennepalvelut täysin päästöttömästi. 7 Tommi Muona 7.11.2023 Sähkön hyödyntäminen energianlähteenä • Raideliikenne kulkee sähköllä: metro ja raitiovaunut vesi- ja tuulivoimalla, lähijunat vesivoimalla. • HSL-liikenteen bussikalustosta 30 % on sähköbusseja vuoteen 2025 mennessä. • Bussiliikenteeseen tuli 168 uutta sähköbussia vuonna 2022, ja vuoden
Rakennuksen pääenergiamuodoksi valittiin kaukolämpö ja koulussa käytetään vihreää sähköä. Näiden lisäksi koulun katolle haluttiin aurinkopaneelit demonstraatiojärjestelmäksi, jotta itse rakennus toimisi myös oppimisympäristönä.
Sähkön osto (ei kulutus) kotonani 8.5.2019 Tuotanto 8.5. samassa mittakaavassa Sähkön osto ja tuotanto kuukausittain 2018 2016-2018 keskimäärin kulutus 21 400 kWh/v Aurinkosähkön tuotto 1 157 kWh/v, josta • 968 kWh käytettiin itse vähentämään ostoa • 189 kWh (16 %) myytiin Scale: Finland’s peak demand mid winter, ~15 GW ?
Sähkösarakkeeseen on ilmeisesti tarkoitus laittaa ainoastaan laitesähkö, ei lämmitykseen käytettyä sähköä. Vastaus: Kyllä, vain laitesähkö. Lämmityksen käytetty sähkö esimerkiksi ilmanvaihtokoneen jälkilämmityspatterissa on lämmitystarpeen tyydyttämiseen. Ostoenergiassa se kuuluu sähköenergiaan.”
Sähkö: ____________MWh Kaukolämpö: ____________MWh Polttoaineet: ____________MWh Mikä:________________________________ Muu: ____________MWh Energiatiedot: (Kunta täyttää tarjouspyyntö- tai tukihakemusvaiheessa) Onko alueella sähkön erillistuotantoa? Kyllä (2) Ei (0) Ei tietoa (0) Onko alueella kauko-/aluelämmön tuotantoa?
Energiahankkeen ansiosta Hes-pron kiinteistön primäärienergian kulutuksen arvioidaan laskevan 30 prosenttia. – Kaiken kaikkiaan kiinteistöstä tulee hiilinegatiivinen, kun sisäisten energiavirtojen ja aurinkopaneelien lisäksi kaikki ostettava sähkö on uusiutuvaa.
Polttokennoauto toimii sähköllä, mutta sen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja.
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
Päästölaskennassa käytetään sähkön osalta Suomen valtakunnallista sähköntuotannon kasvihuonekaasujen päästökerrointa CO2data-palvelusta ja kaukolämmön osalta kaukolämpöyhtiökohtaista hyödynjakomenetelmällä laskettua kasvihuonekaasujen päästökerrointa.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.