Siirry sisältöön

14 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
Jäsenvaltioiden on toimeenpantava direktiivin velvoitteet pääosin 18 kuukauden kuluessa direktiivin voimaan tulon jälkeen. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee direktiivin kansallista toimeenpanoa Suomessa.
3.11.2023 16.00 TEM: Uusiutuvan energian RED III -direktiivi voimaan marraskuussa – Työryhmä selvittämään bioenergian kestävyyteen liittyvän lainsäädännön muutostarpeita EU:n RED III-direktiivi julkaistiin tällä viikolla EU:n virallisessa lehdessä. Direktiivi tulee voimaan 20.11.2023, jonka jälkeen jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa toimeenpantava direktiivin velvoitteet.
Direktiivi tulee voimaan tänä keväänä Euroopan parlamentin ja EU:n jäsenvaltioita edustavan neuvoston on vielä virallisesti hyväksyttävä saavutettu yhteisymmärrys. Kun tämä prosessi päättyy, julkaistaan direktiivi Euroopan unionin virallisessa lehdessä, minkä jälkeen se tulee voimaan.
Direktiivin arvioidaan tulevan voimaan loppukesällä 2023. Kansallisen toimeenpanon on oltava valmiina siitä 24 kuukauden kuluessa.
Ekosuunnittelu- ja RoHS-direktiiveistä on kattavat linkkitiedot Suomen Valoteknillisen seuran verkkosivuilla, EcoDesign- ja ROHS-direktiivit .
Direktiivin tavoitteena on vähentää rakennuksista aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja energiankulutusta. Kolmikantaneuvotteluissa syntyneen sovun jälkeen direktiivi etenee virallisiin hyväksymiskäsittelyihin neuvostossa ja parlamentissa. Lopullinen sisältö ja voimaantulo selviävät näiden jälkeen.
Direktiivin tavoitteena on vähentää rakennuksista aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä ja energiankulutusta. Kolmikantaneuvotteluissa syntyneen sovun jälkeen direktiivi etenee virallisiin hyväksymiskäsittelyihin neuvostossa ja parlamentissa. Lopullinen sisältö ja voimaantulo selviävät näiden jälkeen.
Lakiin ehdotetaan direktiivin mukaisia vähennyksiä maksutta jaettavien päästöoikeuksien myöntämiseen EU:n hiilirajamekanismiasetuksen (CBAM) mukaisilla toimialoilla. Päästöoikeuksien ilmaisjaon myöntämisen ehtoja kiristettäisiin vuodesta 2026 alkaen.
Edelliset Motivan kriteerit ja ohjeet tälle hankintakategorialle on julkaistu vuonna 2019, ja ne eivät ole ottaneet huomioon esimerkiksi vuonna 2021 voimaan tullutta puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä ja sitä toimeenpanevaa lainsäädäntöä. Edellisten kriteerien laadinnan jälkeen liikenteen käyttövoimamuutos on edennyt vauhdilla.
Haakana oli vuosia rakennusten energiatehokkuusdirektiivin kansallinen yhdyshenkilö, ja hän koordinoi direktiivin toimeenpanoa. ”Maarit Haakana on ollut keskeinen vaikuttaja suomalaisten rakennusten energiatehokkuuden parantamisessa. Kehitystyö on vaatinut poikkeuksellista sitoutumista ja yhteistyötä niin suomalaisten sidosryhmien kuin myös Euroopan komission kanssa.