Siirry sisältöön

11 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
Lisätiedot: TEM teollisuusneuvos Pekka Grönlund puh. 029 506 4815 U-kirjelmä (23.9.2021) eduskunnalle komission ehdotuksesta: Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2018/2001 (uusiutuvan energian direktiivi) muuttamisesta Palaa otsikoihin
Lakiesityksellä myös toimeenpantaisiin uudelleenlaadittu uusiutuvan energian direktiivi (ns. REDII) rakennuslupakäsittelyn osalta.
Komissio on ehdottanut uusiutuvan energian direktiiviin muutoksia laajasti yksittäisiä artikloja lukuun ottamatta. Lisäksi komissio on laajentamassa direktiivin soveltamisalaa teollisuuden uusiutuvan energian ja vedyn käyttöön, systeemi-integraatioon, PPA-sopimuksiin (sähkönhankintasopimuksiin) sekä merituulivoimaan liittyen.
Suomessa direktiivin velvoitteet on päätetty toteuttaa jatkamalla ja laajentamalla vapaaehtoista neuvontamenettelyä pakollisten tarkastuksien sijaan. ”Talotekniikan oikeilla säädöillä ja kunnossapidolla on väliä. Parempi energiatehokkuus myös usein kohentaa asumisviihtyvyyttä ja säästää rahaa.
Lailla pannaan täytäntöön EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin vaatimukset, joita tulee soveltaa 2. elokuuta 2021 alkaen. Hallituksen esitys lähetetään seuraavaksi lainsäädännön arviointineuvostolle, joka antaa lausunnon lakiluonnoksesta. Ministerityöryhmä sai tiedoksi Suomen ensimmäisen ICT-alan ilmasto- ja ympäristöstrategian.
Katso video Motivan Youtube-kanavalta: Rakentamisen muovit green deal -sopimus Green deal -sopimuksen taustalla on EU:n direktiivi 2018/852 pakkauksista ja pakkausjätteistä, joka asettaa uudet korkeammat tavoitteet muovipakkausten kierrätysasteelle. Vuonna 2030 kierrätysaste on nostettava 55 prosenttiin.
Jäsenvaltiot muuttavat kansallista lainsäädäntöään vasta kun lopulliset päätökset direktiivin sisällöstä on tehty. ”Suomessa on tehty jo paljon töitä rakennuskannan energiatehokkuuden eteen. Komissioon ehdotuksilla olisi toteutuessaan kuitenkin mittavia vaikutuksia myös meillä. Nyt on tärkeää perehtyä komission esitykseen perin pohjin ja laatia Suomen perusteltu vastaus.
Kyseisillä laeilla pannaan täytäntöön EU:n uudelleenlaaditun uusiutuvaa energiaa koskevan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset sekä kasvihuonekaasupäästöjen vähennyskriteerit muuta kuin biologista alkuperää oleville uusiutuville nestemäisille ja kaasumaisille liikenteen polttoaineille.
Motivan verkkokoulutukset: Motivan verkkokurssit Lisätietoja: Motiva Oy johtava asiantuntija Irmeli Mikkonen irmeli.mikkonen@motiva.fi puh. 040 700 1466 Motiva Oy asiantuntija Nina Teirasvuo nina.teirasvuo@motiva.fi puh. 050 472 9487 Rakentamisen muovit green deal -sopimuksen taustalla on EU:n direktiivi 2018/852 pakkauksista ja pakkausjätteistä, joka asettaa uudet korkeammat tavoitteet
Voimassa olevan uusiutuvan energian direktiivin käytännön määrittelyjen viipyminen EU-tasolla on myös haaste Power-to-X-ratkaisuille. Keskeinen haaste on pienentää merkittävästi globaalin kilpailun piirissä olevan teollisuuden hiilijalanjälkeä ja samalla säilyttää viennin kilpailukyky ja kasvattaa ilmastokädenjälkeä.