Siirry sisältöön

176 hakutulosta

Kannattaa mieluiten valita sellainen autotyyppi, jossa voi käyttää myös uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö).
Kouvolan kaupunki: Jatkuvan katselmuksen mallista lisää tehoa energianhallintaan Moilas Oy Moilas Oy:n leipomoissa energiakatselmuksessa löydettiin lukuisia tapoja säästää sähköä. Se antaa hyvää pohjaa energiatehokkuutta parantaville investoinneille myös pitkällä tähtäyksellä.
Järjestelmä tuottaa sähköä kiinteistön tarpeisiin ja vähentää ostettavan sähkön määrää. Aurinkopaneeleja järjestelmässä on yhteensä 30 kpl.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.
Opiskelija Dias Valiak, 36 vuotta, kolmas opiskeluvuosi, sähkö- ja automaatiotekniikka Dias Valiak muutti neljä vuotta sitten Suomeen ja opiskelee Stadin AO:ssa sähköasentajaksi. Ala valikoitui sen perusteella, että hänellä on aiempaa kokemusta radiomoduuleista ja työ on samantyyppistä.
Latauksen kustannukset Sähkön hinta vaikuttaa erityisesti kotilatauksen kustannuksiin. Sähköauton kotilatauksen kustannukset ovat huomattavasti polttomoottoriauton polttoainekustannuksia alemmat, vaikka sähkön hinta nousisi tuntuvastikin. Energian hinnan nousu nostaa tyypillisesti myös polttonesteiden hintaa.
245 19 – 83 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – biodiesel kasvi- tai eläinöljyjätteestä Uusiutuva diesel 9,4 15 – 223 26 – 95 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – uusiutuva diesel jätepuusta Diesel (B7, FAME) 9,9 – – Diesel (B20, uusiutuva diesel) 9,9 – – Maakaasu 13,9 kWh/kg 255 – Biokaasu 13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö
Vety tarjoaa kuitenkin akkuja paljon paremman energiatiheyden sähkön varastoimiseen. Siksi autoteollisuus on ryhtynyt aktiivisesti kehittämään polttokennoautoja. Vedyn valmistus Vedyn yleisin valmistustapa on nykyään maakaasun höyryreformointi.
Käytämme kaiken voimalan tuottaman sähkön tehtaallamme." Voimalan 22 000 aurinkopaneelia peittävät alleen lähes yhdeksän jalkapallokentän verran maa- ja kattopintaa. Paneelit tuottavat vuodessa sähköä 5 600 MWh, mikä on noin viisi prosenttia Nurmon tehtaan vuotuisesta sähköntarpeesta.
Käytettäessä kestävästi tuotettua sähköä hiilidioksidipäästökin putoaa murto-osaan. HSL:n vuokraamat bussit tulevat koekäyttöön Espoossa ja Helsingissä. Koekäyttö kestää neljä vuotta ja hankkeen budjetti on enintään 6 miljoonaa euroa.