Siirry sisältöön

110 hakutulosta

Elvari-ohjelmassa ovat olleet mukana Motiva Oy, Energiapolar Oy, Energiateollisuus ry, Fortum, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, NIBE-Haato Oy, PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Vattenfall Verkko Oy ja Voimatori Oy.
Tilat, joihin tulee eniten sähköä käyttäviä ja lämpöä tuottavia laitteita, kannattaa sijoittaa rakennuksen keskivyöhykkeelle tai pohjoispuolelle.
QILP,netto on ilma-ilmalämpöpumpun vuotuinen nettolämmöntuotto, joka pitää sisällään myös kompressorin sähkön. QILP,sähkö on ilma-ilmalämpöpumpun vuotuinen sähkönkäyttö, joka lasketaan ilmailmalämpöpumpun bruttotuotosta (Q ILP,brutto).
Vertailu hankkeen kohteiden aiempaan vuotuiseen energian kokonaiskulutukseen (sähkö, lämpö, vesi): - mahdollista, jos käyttö ja palvelut todennäköisesti säilyvät lähes ennallaan - lämpöenergian normitus tehdään, normituksessa veden käyttö/ lämmitys otettava huomioon 2.
Sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä Datahub otetaan käyttöön 2022.
Aurinkopaneelit tuottavat sekä lämpöä että sähköä. Kulutushuippujen energiantuotto hoidetaan sähköllä. Yhtiö on käynnistämässä Vuorelaan sijoittuvan vuokrakerrostalon rakennuttamista. Yhtiö päätyi aikaistamaan hankkeen käynnistämisen Siilinjärven kunnan kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen.
Jatkuvan parantamisen periaatteen soveltaminen energiatehokkuusjärjestelmään (lähde: ISO 50001 standardi). 6 2 Käytetyt termit ja määritelmät Tässä dokumentissa on käytetty seuraavia termejä ja määritelmiä: 2.1 poikkeama Vaatimuksen täyttämättä jääminen. 2.2 energia Energialla tarkoitetaan sähköä, höyryä, lämpöä, paineilmaa, polttoaineita ja muita vastaavia aineita tai ilmiöitä.
Parempi  pumppu  olisi  säästänyt  sähkössä  n.  900 €  vuodessa  ja  sen  käyttöaikana säästöä olisi kertynyt n. 9 000 €. 
Kuten kuvaajasta 11 havaitaan, pelkällä sähkö- tai polttoainetoimisella esilämmityksellä ei saavuteta samaa luokka olevaa polttoaineen kulutuseroa (säästöpotentiaalia) kuin voidaan saavuttaa kylmän ja ajamalla käyntilämpöiseksi saatetun moottorin välillä.