Siirry sisältöön

100 hakutulosta

. – Sampo Tuominen, Iittalan lasitehdas Käytössä olevat uunit (tyyppi, ajotapa, määrä, polttoaine, kapasiteetti, lämpötila): - Vanna, jatkuva-aikainen sulatusuuni, 2kpl, maakaasu, 15000–20000 kg, 1300–1450 °C - Iso pottiuuni, panos sulatusuuni, 10 kpl, maakaasu, 600 kg, 1100–1350 °C - Pottiuuni, panos sulatusuuni, 6 kpl, maakaasu, 150 kg, 1100–1350 °C - Pieni pottiuuni, panos sulatusuuni
.  Pienenergiakohteissa fossiilinen polttoaine korvataan pääosin uusiutuvalla energialla.  Oma lämmöntuotanto korvataan hankkimalla rakennusten tarvitsema lämpöenergia palveluna.  Lämpöenergian laadulle ja toimitusvarmuudelle asetetaan minimivaatimuksia. Tuotantoteknologiaa ei rajoiteta.
SELVITÄ, MISSÄ YLIJÄÄMÄLÄMPÖÄ SYNTYY Minimoi lämpövuodot Hyödynnä ylijäämälämpö POLTTOAINE Paranna polton tai lämmityksen hyötysuhdetta Täytä ja käytä uunia järkevästi Tehosta apujärjestelmien toimintaa Hallitse ja kehitä prosessia mittausten avulla HYÖDYNNÄ JÄÄHDYTYSVAIHEEN YLIJÄÄMÄLÄMPÖ Käyttökelpoista ylijäämälämpöä syntyy prosessin eri vaiheissa.
Vanhojen ajoneuvojen korvaaminen uusilla leikkaa lähipäästöjä ratkaisevasti joka tapauksessa oli käytettävä energianlähde sitten diesel tai vaihtoehtoinen polttoaine, Nylund toteaa. Nelivuotinen TransSmart-tutkimusohjelma jatkaa TransEcon (2009−2013) viitoittamalla tiellä.
Laitoksessa käytettävä polttoaine on pääosin kotimaista, paikallista puupolttoainetta, mikä lisää uusiutuvan energian käyttöä. Hyötyjä ja riskejä Pieneltä kunnalta vaatii huomattavaa riskinottoa investoida täysin uuteen teknologiaan, jota Suomessa ei ole ollut aiemmin käytössä. Hankinta piti saada hyväksytettyä kunnanvaltuustossa, koska investointi vaati lainan takauksen kunnalta.
Mitä et mittaa, sitä et voi johtaa – Vaikutusten arvioimiseksi jokaisesta ajotehtävästä on yksilöitävä kuljettaja, ajoreitti, kaluston ominaisuudet, lastin tiedot ja polttoaineen kulutus.
Lautan kulutukseen ja sen päästöarvoihin vaikuttavat tekniikan lisäksi käytettävä polttoaine ja erityisesti talven jäätilanne. Vuonna 2014 lauttaliikenteen CO2-päästöt laskivat. Polttoaineen kulutusta tarkkaillaan kuljettajakohtaisesti ja taloudellista ajotapaa hyödynnetään. Myös vähäjäinen ja leuto talvi ovat vaikuttaneet kulutukseen ja siten päästöihin.
Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Sähkövastusten asentaminen Turbon kattilaan: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi, mutta vastusten asentaminen vesitilaan vaatii työtä ja suuren sähkösyötön. Lämmöntuotantokustannus riippuu suoraan sähkön hinnasta.
Syväselvitys soveltuu hyvin polttoaine- tai energiantuotantomuodon vaihtamiseen liittyviin selvityksiin. Kuitenkaan esimerkiksi maakaasun vaihdon selvittämistä pelkästään toiseen fossiiliseen polttoaineeseen ei voida tukea vaan selvityksen tulee pääosin kohdistua siirtymiseen uusiutuvaan energiaan tai sähköiseen ratkaisuun.
Projekti on jaettu kolmeen osa-alueeseen. • Ylijäämäenergia-analyysit • Lämpöpumput ja ORC • Polttoaineen kuivatus.