65 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Investointien rahoittaminen ilman merkittävää tukea valtiolta on riskialtista, mikä on todennäköisesti rajoittanut biokaasun laajamittaista käyttöönottoa. EU:ssa biokaasu nähdään osana energiamurrosta ja kiertotaloutta. “Green Dealissä ja Fit for 55 -paketissa on kohtia, joihin biokaasulla voisi vastata.
Lait toteuttavat myös hallitusohjelman kirjauksen biokaasun lisäämisestä velvoitteeseen.
Esityksen kaltainen tulevaisuus jättäisi biokaasun liikennekäytön kehittymisen pelkästään raskaan liikenteen ja laivaliikenteen kulutuksen varaan. Lisäksi teollisten prosessien tarvitsema lämpöenergia voidaan tuottaa biokaasulla hyvin vaivattomasti.
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Esityksessä säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Lisäksi saatettaisiin voimaan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Tämä vastaa non 725 MWh energiaa, jolloin kunta voisi ostaa Metenerin selvityksen mukaiselta keskikokoiselta biokaasulaitokselta noin 30 % sen tuottamasta biokaasusta, jos kunta muuttaisi kuljetuksensa esim. kilpailutuksen kautta kulkemaan biokaasulla. Lisäksi yksi biokaasun hyödyntämiskohde on öljylämmityksen korvaaminen biokaasulla joissakin kohteissa.
Maatalouden raaka-aineita ja sivuvirtoja voisi Lohjalla hyödyntää biokaasun tuotannossa erityisesti liikennepolttoaineeksi. ”On hyvä, että Lohjalla tuotetaan niinkin paljon biokaasua, 40 GWh vuonna 2021. Lisäämismahdollisuuksia biokaasun tuotantoon on esimerkiksi kesanto- ja luonnonhoitopeltojen nurmen viljelyssä”, Sanna Oikari toteaa.
Mikäli biokaasun käyttö kasvaa jatkossa vahvasti, voi biokaasun siirto alueelle olla myös oleellinen vaihtoehto. Lisäksi biokaasun liikennekäytön kasvaessa, voitaisiin esimerkiksi Nenäinniemen puhdistamon biokaasua jalostaa liikennepolttoaineeksi ja korvata puhdistamon nykyistä biokaasun käyttöä lämmön tuotannossa muulla ratkaisulla (kuten jätevesilämpöpumpulla).
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.