Siirry sisältöön

53 hakutulosta

Biokaasu on ympäristöystävällistä energiaa Biokaasu sisältää metaania aivan kuten maakaasu ja sillä voidaan korvata maakaasua. Maakaasun metaanipitoisuus vain on biokaasua suurempi, noin 98 prosenttia. Jotta biokaasua voidaan käyttää polttomoottoreissa, siitä on poistettava vesi ja rikki.
Biokaasu on lisäksi uusiutuvaa energiaa. Biokaasua voidaan valmistaa monista raaka-aineista Biokaasutoiminnan kehittyessä kaasutankkausverkostolla on hyvät kehittymismahdollisuudet. Raaka-aineita biokaasun tuottamiseen on tarjolla runsaasti, eikä biokaasun tuotanto vaikuta ruuan tuotantoon. Periaatteessa kaikki orgaaninen aines sopii biokaasun raaka-aineeksi.
Henkilöautoliikenteen sähköistyessä nestemäisten biopolttoaineiden, biokaasun ja uusien sähköpolttoaineiden rooli korostuu jatkossa raskaassa tieliikenteessä, meriliikenteessä sekä lentoliikenteessä.
Myös nesteytetyn maa- tai biokaasun (LNG – Liquefied Natural Gas, LBG – Liquefied Biogas) ajoneuvoratkaisuja on jo nykyään käytössä raskaassa kalustossa.
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Tämä vastaa non 725 MWh energiaa, jolloin kunta voisi ostaa Metenerin selvityksen mukaiselta keskikokoiselta biokaasulaitokselta noin 30 % sen tuottamasta biokaasusta, jos kunta muuttaisi kuljetuksensa esim. kilpailutuksen kautta kulkemaan biokaasulla. Lisäksi yksi biokaasun hyödyntämiskohde on öljylämmityksen korvaaminen biokaasulla joissakin kohteissa.
Mikäli biokaasun käyttö kasvaa jatkossa vahvasti, voi biokaasun siirto alueelle olla myös oleellinen vaihtoehto. Lisäksi biokaasun liikennekäytön kasvaessa, voitaisiin esimerkiksi Nenäinniemen puhdistamon biokaasua jalostaa liikennepolttoaineeksi ja korvata puhdistamon nykyistä biokaasun käyttöä lämmön tuotannossa muulla ratkaisulla (kuten jätevesilämpöpumpulla).
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.
Syöttötariffijärjestelmällä tuetaan tuulivoimaan, biokaasuun, puupolttoaineeseen ja metsähakkeeseen perustuvaa sähköntuotantoa. Syöttötariffijärjestelmä on sulkeutunut uusien tuulivoimaloiden osalta 1.11.2017 ja biokaasu- ja puupolttoainevoimaloiden osalta 1.1.2019. Metsähakevoimaloita voidaan hyväksyä syöttötariffijärjestelmään 1.2.2021 asti tukiohjelman notifikaation mukaisesti.