Siirry sisältöön

169 hakutulosta

Energiahankkeen ansiosta Hes-pron kiinteistön primäärienergian kulutuksen arvioidaan laskevan 30 prosenttia. – Kaiken kaikkiaan kiinteistöstä tulee hiilinegatiivinen, kun sisäisten energiavirtojen ja aurinkopaneelien lisäksi kaikki ostettava sähkö on uusiutuvaa.
Polttokennoauto toimii sähköllä, mutta sen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja.
Näin kodin sisälämpötila pysyy viileämpänä ja sähköä kuluttavien jäähdytyslaitteiden käyttöä voi siirtää myöhemmäksi. Mikäli huonetilojen koneelliselle jäähdyttämiselle on tarvetta, valitse mahdollisimman energiatehokas laite.
Sähköautoilu on jo osa arjen liikkumista Sähköinen liikenne ry:n aloitteesta viime talvena käynnistynyt Arjen älykäs sähköautoilu -hanke on koonnut sähkö- ja autoalan toimijoiden parhaan osaamisen yhteen pakettiin.
Mikäli järjestelmään haluaa myös sähkön varastoinnin mahdollistavan akuston, on varauduttava selvästi isompaan, jopa tuplainvestointiin, Kettunen sanoo. Kampanjatarjoukset ovat omakotitaloon soveltuvia noin 5 kilowatin järjestelmiä ja taloyhtiöille noin 20 kilowatin järjestelmiä.
Erilaiset energiayhteisöt on suunniteltu helpottamaan sähkön loppukäyttäjien investointeja uusiutuvaan energiaan sekä edistämään uusien toimintatapojen käyttöönottoa kuten kulutusjoustoon osallistumasta.
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
Uusiutuvan energian käytön lisääminen ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen kunnan omistamissa kohteissa on mahdollista muun muassa asentamalla lämpöpumppuja muutamiin sähkö- ja öljylämmityskohteisiin sekä lisäämällä edelleen aurinkoenergian käyttöä.
Näitä tehtäviä voidaan joutua tekemään myös hyvin vaihtelevissa olosuhteissa, jolloin paneelit voivat vaikeuttaa huoltojen tekemistä”, muistuttaa tekninen asiantuntija Matti Orrberg Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:stä. Lumiesteet huomioitava paneelien sijoittelussa Paneelien sijoittelussa jäävät lumiesteet usein huomiotta.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.