Siirry sisältöön

72 hakutulosta

Voimalaitossuunnittelu Oy      Lasse Lämpö  Simo Sähkö      Energia‐analyysin vastuuhenkilö,  Lämpöteknisen osan vastuuhenkilö  sähköteknisen osan vastuuhenkilö  Nro 123 (sähkö)  Nro 456 (lämpö)        Yhteystiedot    Voimalaitossuunnittelu Oy  PL 123  FI‐12345 Mallila  Suomi, Finland  Puh. +358 12 345 678  Fax +358 12 345 678  E‐mail: voimalaitossuunnittelu@vl‐suunnittelu.fi      Sisältö
Sähkön hintana on säästölaskelmissa käytetty kiinteistösähkön nykyistä hintaa.
Päästölaskennassa käytetään sähkön osalta Suomen valtakunnallista sähköntuotannon kasvihuonekaasujen päästökerrointa CO2data-palvelusta ja kaukolämmön osalta kaukolämpöyhtiökohtaista hyödynjakomenetelmällä laskettua kasvihuonekaasujen päästökerrointa.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.
Yhden tonnin jätteen sähkön- ja lämmöntuotantopotentiaali erillistuotantolaitoksessa sekä sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksessa.
. • Ko. kohteiden vuotuinen kokonaisenergiankäyttö on yhteensä 240 GWh, josta lämmön ja polttoaineiden osuus on 44 % ja sähkön osuus noin 56 %. • Yhteensä vuosina 1992-2016 on vastaavia pk-sektorin kohteita katselmoitu 628, joiden yhteinen vuotuinen kokonaisenergiankäyttö on 2 120 GWh. • Lämpöenergian ja polttoaineiden säästöpotentiaali on näissä kohteissa ollut keskimäärin 25 % (n.
Sähkön myyjänä toimii Halpa-Sähkö Oy. Sähkön myyntisopimus on voimassa vuoden 2005 loppuun. Myyntitariffina on 1-aikainen sopimussähkö. Siirtotariffina käytetään Mallilan Energia Oy:n 2-aikaista pienjännitetehotariffia.
Omakäyttöjen jakaumat  esitetään  kokonaisuutena  voimalaitoksen  sankey‐diagrammissa  (lämpö,  polttoaineet  ja  sähkö). 
Vastaavasti on arvioitu eri skenaarioiden vaikutuksia sähkön kokonaiskysyntään ja tätä kautta sähkön tuotantoon Suomessa.
Älykkääseen verkkoon kuuluu myös akkuja, sähkö- ja hybridiautoja sekä sähköavusteisia polkupyöriä ja sähköskootteri. Kuva. Lappeenrannan teknillisen yliopiston pihalla on autokatosten katokset tehty aurinkopaneeleista. Kuva Jero Ahola.