Siirry sisältöön

8 hakutulosta

Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.
Moottorin esilämmitys parantaa myös matkustusmukavuutta ja liikenneturvallisuutta. Kylmäkäynnisteisen moottorin hukkalämpö kuluu ensisijaisesti moottorin noin 100 kg massan lämmittämiseen. Jäähdytysnesteeseen lämpöä johtuu viipeellä. Ajoneuvon matkustamon lämmitysjärjestelmä ottaa tarvitsemansa lämmön pääosin jäähdytysnesteestä.
Motivan lokakuussa 2013 julkaistussa oppaassa (Vältä kylmäkäynnistystä, muista esilämmitys). TUTKIMUSRAPORTTI VTT-R-06328-13 5 (31) 3 Kohteen kuvaus 3.1 Katsaus esilämmityslaitteisiin Tehokkain tapa esilämmittää auton polttomoottoria kylmissä olosuhteissa on lämmittää sen jäähdytysnestettä.
Esilämmitä moottori kylmällä Moottorin esilämmitys kannattaa aloittaa jo, kun ilman lämpötila laskee nolla-asteeseen. Lämmitysajan määrittämiseen on suositeltavaa käyttää ajastinta tai etäohjausta, jolla vältetään turhaa energiankulutusta (ks. tarkemmin Moottorin esilämmitys ).
Flexfuel- ja kaasuautojen moottorit perustuvat bensiinitekniikkaan, joten niissäkin voidaan käyttää bensiiniä.
Moottorin esilämmitys vähentää polttoaineenkulutusta, ja ensimmäisten kilometrien ajon aikana syntyvät pakokaasupäästöt vähenevät murto-osaan kylmäkäyttöön verrattuna. Lämpimänä käynnistettävä moottori myös kuluu vähemmän ja tuottaa nopeasti lämpöä tuulilasille ja matkustamoon.
Taajuusmuuttajalla akuston sähköenergia muunnetaan moottorille sopivaan muotoon ja lisäksi sillä säädetään muun muassa moottorin kierrosnopeutta. Sisäänrakennettu laturi muuntaa peruslatauksessa käytetyn vaihtosähkön akulle sopivaksi tasasähköksi. Matalajännite- eli 12V akku antaa sähköä muun muassa auton ajovaloja, äänetoistoa ja ilmanvaihtoa varten.
1