Siirry sisältöön

30 hakutulosta

Tilastokeskuksen pikaennakon mukaan vuoden 2023 kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt ovat 40,6 miljoonaa hiilidioksiditonnia vastaava määrä (CO 2 -ekv.). Päästöt ovat laskeneet 43 prosenttia vertailuvuodesta 1990. Edellisvuoteen verrattuna päästöt vähenivät 11 prosenttia. Päästökaupan ulkopuoliset päästöt laskivat 5 prosenttia ja päästökaupan päästöt 19 prosenttia.
Tarkastelu kattaa uusiutuvan energian käyttömäärät, kustannukset valtiolle, kasvihuonekaasujen päästövähennykset sekä metsähakkeen ja tuulivoiman työllisyysvaikutukset.
Viime vuosina huomio on Euroopassa kiinnittynyt erityisesti ilmastonmuutokseen ja kasvihuonekaasujen päästökauppaan. Kauppaa voidaan kuitenkin käydä myös muilla päästöillä, josta hyvä esimerkki on USA:ssa käytävä rikkidioksidipäästöjen kauppa.
Kestävä liikenne ja liikkuminen Liikenne on merkittävä ilmaston lämpenemistä aiheuttavien kasvihuonekaasujen lähde, koska se on edelleen suurelta osin fossiilisen energian varassa, vaikka liikenteen sähköistyminen onkin jo päässyt vauhtiin.
Päästölaskennassa käytetään sähkön osalta Suomen valtakunnallista sähköntuotannon kasvihuonekaasujen päästökerrointa CO2data-palvelusta ja kaukolämmön osalta kaukolämpöyhtiökohtaista hyödynjakomenetelmällä laskettua kasvihuonekaasujen päästökerrointa.
Metaani on hiilidioksidia 20–70 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu. Siksi biojätteen kaatopaikkasijoituksen vähentäminen ja kaatopaikoilta ilmaan vuotavan biometaanin talteenotto ja käyttäminen energiantuotannossa on ympäristön näkökulmasta hyvin perusteltua.
Maailmanlaajuisesti tilanne ei kasvihuonekaasujen osalta ole vielä yhtä hyvä. Työpaikalle kannattaa sähköyhtiöltä tilata uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä tai investoida esimerkiksi omaan aurinkosähkötuotantoon. Kotilatauksessa työnantaja ei voi kuitenkaan edellyttää vihreän sähkön käyttöä, sillä kiinteistön sähköliittymän haltija vastaa omasta sähkösopimuksestaan.
Kun uusiutuvaa dieseliä valmistetaan yhä yleisemmin jäte- ja tähderaaka-aineista, kasvihuonekaasujen vähenemä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna voi olla jopa 90 prosenttia. Uusiutuva diesel eroaa perinteisestä biodieselistä Käytännössä uusiutuva diesel myydään kuluttajille fossiilisen dieselin biopohjaisena seososana.
Se on periaatepäätös liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämisestä. Yhtenä keinoina tavoitteen saavuttamisessa on liikenteen sähköistyminen. Muita keinoja ovat muun muassa liikenteen tehostaminen, etätyön lisääminen sekä muiden vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön edistäminen.
Diesel voim. kaikille CO PM NO x HC + NO x Euro 5 1/2011 500 mg/km 5 mg/km 180 mg/km 230 mg/km Euro 6 9/2015 500 mg/km 5 mg/km 80 mg/km 170 mg/km Hiilidioksidi, CO 2 Polttoaineiden palamisessa syntyy paikallisten päästöjen lisäksi hiilidioksidia (CO 2 ), joka luokitellaan kasvihuonekaasuksi.