Siirry sisältöön

42 hakutulosta

Biokaasu koostuu lähinnä metaanista ja hiilidioksidista. Kaasun koostumus riippuu mädätettävästä biomassasta ja mädätysprosessista. Energiakäytön kannalta biokaasun olennaisin aine on metaani, jota kaasussa on yleensä 50–70 prosenttia. Hiilidioksidin osuus on vastaavasti 30–50 prosenttia.
Hiilimonoksidi ja hiilidioksidi Hiilivetyä sisältävän polttoaineen palaessa syntyy ensin hiilimonoksidia eli häkää (CO). Kun häkä reagoi hapen kanssa, syntyy hiilidioksidia (CO 2 ). Pakokaasut saattavat sisältää ajoittain paljonkin häkää. Hiilivedyt Osa polttoaineesta kulkeutuu palamattomana moottorin läpi. Tästä aiheutuu hiilivetypäästöjä (HC).
Siinä vedyn ja hiilen väliset kemialliset sidokset rikotaan, ja hiili hapetetaan hiilidioksidiksi, joten reaktion tuotteena saadaan vetyä ja hiilidioksidia. Reformoinnissa voidaan käyttää myös biometaania, jolloin hiilen kiertokulku on periaatteessa suljettu.
Litrasta bensiiniä syntyy 2 350 grammaa hiilidioksidia. Polttoaineteknisin keinoin hiilidioksidipäästöjä voidaan polttomoottoreissa alentaa lisäämällä polttoaineeseen uusiutuvista lähteistä valmistettuja komponentteja.
Palamattomat hiilivedyt ja häkäpäästöt voidaan pelkistää hiilidioksidiksi ja vedeksi jalometalleja sisältävän hapettavan katalysaattorin (DOC) avulla samalla tavalla kuin bensiinimoottorissa. Hiilidioksidi ja biopolttoaineet CO 2 -päästöt eli hiilidioksidipäästöt ovat suoraan suhteessa ajoneuvon polttoaineenkulutukseen. Litrasta dieseliä syntyy 2 660 grammaa hiilidioksidia.
Ympäristön kannalta kuitenkin merkityksellistä on se, että fossiilisia polttoaineita käytettäessä päästetään ilmakehään uutta hiilidioksidia kun taas jäte- ja tähdepohjaista etanolia käytettäessä hiilidioksidin katsotaan sitoutuvan takaisin kasveihin ja hiilen kiertokulkuun.
CO 2 : Hiilidioksidi, jota syntyy muun muassa hiilipohjaisten polttoaineiden palamisessa ja ihmisen uloshengityksessä. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyvä hiilidioksidi muuttaa maapallon hiilidioksiditasapainoa, minkä on todettu aiheuttavan kasvihuoneilmiötä.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
Hiilidioksidi- tai pienhiukkaspäästöjä ei tällöin synny, ja samalla saa täytettyä osan päivittäisestä liikunnan tarpeesta. Ostosten kuljettamista voi helpottaa erilaisilla ostoskärryillä ja pyörän peräkärryillä. Hyvistä lähi- ja etäpalveluista huolimatta auton käyttö on jatkuvasti lisääntynyt myös lyhyillä matkoilla.