Siirry sisältöön

114 hakutulosta

Polttoaineen syöttö Vanhoissa bensiinimoottoreissa polttoaine syötettiin moottoriin kaasuttimella, joka ei aina taannut moottorin tarpeisiin nähden sopivaa polttoaineannosta.
Turvallisuus Etanoli on huomattavasti bensiiniä syövyttävämpi aine, mikä pitää ottaa huomioon kaikissa komponenteissa, jotka ovat polttoaineen kanssa kosketuksissa. Maakaasu on herkästi palava kaasu, joka varastoidaan autoissa 200 barin paineeseen.
E85-polttoaineen tankkaus on yhtä helppoa, nopeaa ja siistiä kuten bensiinillä. FlexFuel-autoon voi tankata myös bensiiniä. Korkeaseosetanolilla ajettaessa FlexFuel-auton toimintamatka tankillisella on noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla, eli noin 500–700 km. Verotus kevyempi kuin bensiiniautolla FlexFuel-autosta peritään vain autovero ja ajoneuvoveron perusosa.
Auton rullatessa vapaalla polttoaineen kulutus määräytyy pelkän tyhjäkäynnin mukaan. Erityisesti autoissa, joissa ei ole polttoaineen syötön katkaisua, tämä on hyvä keino hyödyntää auton liike-energiaa.
Muuten polttoaine vähitellen haihtuu lämmittimestä ja lämmittimen käynnistäminen vaatii erikoistoimia tai huollossa käyntiä. Joissakin kiinteistöissä ulkolämpötilan mukaan säätyvä, katkova virransyöttö saattaa rasittaa sähkövastusta liikaa, mikä voi johtaa esilämmittimen vaurioitumiseen.
Plussat: vakiintunutta ja luotettavaa tekniikkaa toistaiseksi edullinen polttoaine (maakaasu) mahdollisuus myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen (biokaasu) ja tarvittaessa bensiinin käyttöön bensiinitankki mahdollistaa joustavan käytön myös kaasutankkausasemaverkon ulkopuolella Miinukset: maa- ja biokaasun tankkausasemaverkosto vielä rajoittunut ajoneuvotarjonta toistaiseksi suppeampi
Useimmissa EU-maissa autojen ja polttoaineen verotus ohjaakin kuluttajia valitsemaan entistä vähemmän kuluttavia autoja. Moderneissa hybridiautoissa polttoaineen kemiallinen energia hyödynnetään tehokkaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa, koska auton jarruttamisessa hukattavasta liike-energiasta osa saadaan otettua talteen myöhempää kiihdytystä varten.
Näistä syistä tarvitaan muun muassa kokonaan uusi korkeapaineinen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, ja esimerkiksi polttoaineen siirtopumput on sijoitettava polttoainesäiliöihin kavitaation estämiseksi eli, ettei DME ei kiehuisi paineen laskun vuoksi.
Palaute ja kannustimet 6.1 Polttoaineen kulutusta seurataan autokohtaisesti 6.2 Autossa on polttoaineen kulutuksen mittari 6.3 Henkilökohtaista ajotapaani ja kulutustani seurataan ja saan siitä palautetta 6.4 Polttoaineen säästöön kannustetaan (palkka/bonus/muu) K E Muuta?
Auringolla lämmitetään tavallisimmin käyttövettä, mutta aurinkolämpö voidaan liittää mainiosti myös muihin vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin ja vähentää näin polttoaineen- tai sähkönkulutusta. Aurinkolämpöjärjestelmä on mahdollista liittää myös kaukolämpöverkkoon.