Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Sähköisen työsuhdeauton kustannukset ja verotus Työsuhdeautoa verotetaan, mutta sähköautoja tuetaan alennetulla verotusarvolla ja täyssähköauton käyttövoimakustannusten vähennyksellä. Työsuhdeautot ja ympäristövastuu Sähköiset työsuhdeautot ovat tärkeä osa laajempaa ympäristövastuullisuuden ohjelmaa ja konkreettinen tapa toteuttaa sitä.
Nykyään saatavilla on myös kaasuautoja, erilaisia hybridejä ja täyssähköautoja. Näihin puolestaan on tarjolla useita energialähteitä, jotka eroavat toisistaan muun muassa niiden sisältämän hiilen ja uusiutuvan energian määrässä.
Viime vuosina polttokennoauto näyttää kuitenkin jääneen taka-alalle täyssähköautoon ja ladattavaan hybridiautoon verrattuna. Suomen kansalliseen energia- ja ilmastostrategiaan kirjattu 250 000 sähköauton tavoite sisältää myös polttokennoautot, mutta niiden yleistyminen jää nähtäväksi.
Tehokas tilankäyttö Nykyaikaisissa täyssähköautoissa tilankäyttö on tehokasta. Akusto on sijoitettu useimmiten lattian alle akseleiden väliin ja sähkömoottorin polttomoottoria kompaktimpi koko mahdollistaa suurempien sisätilojen toteutuksen, vaikka auton ulkomitat olisivat vastaavan polttomoottoriauton tasoa.
Tiekartan mukaan työsuhdeautojen verotusta uudistetaan siten, että verotus ohjaisi valitsemaan työsuhdeautoksi joko täyssähköauton tai vähäpäästöisen auton. Tavoitteena on, että lähivuosina työsuhdeautokäytöstä vapautuisi markkinoille merkittävä määrä kohtuuhintaisia, vähän käytettyjä vähäpäästöisiä ajoneuvoja.
Markkinoille on myös tullut uusia autotyyppejä (flexfuel, kaasu, ladattava hybridi ja täyssähköauto). Siksi autoa hankittaessa kokonaiskustannusten vertailu on tehtävä tarkasteltavana olevien alamallien välillä.
Noudata valmistajan huolto-ohjelmaa Täyssähköautoilla on kuitenkin muutamia huoltotarpeita, joita ajoneuvon omistajan on syytä huomioida. Auton valmistajan huolto-ohjelmaa kannattaa noudattaa, sillä se on tyypillisesti ehtona takuun säilymiselle.
Ladattavaa hybridiautoa ja täyssähköautoa käsitellään omilla alasivuillaan.
Sekä ladattavia hybridejä että täyssähköautoja voidaan ladata peruslatauksella joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Ladattavaa autoa voi ladata myös tavanomaisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli niin sanottu suko-pistorasiasta tai lämpötolpasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi, esimerkiksi 8 ampeeriin.
kulutusjousto Sähkön kulutuksen säätely sähkön hinnan tai tuotantotilanteen perusteella. kuormanhallinta Latauksen sähkötehon asettelu tai säätö lataustehon jakamiseksi lataajille ja ylikuormituksen estämiseksi. kW, kilowatti Tehon yksikkö, yksi kilowatti on tuhat wattia. kWh Kilowattitunti, kuvaa kulutetun energian määrää, kun 1000 watin laitteistoa pidetään päällä yksi tunti. ladattava auto Täyssähköauto