Siirry sisältöön

20 hakutulosta

Ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne. Mikäli henkilöauton käyttö on välttämätöntä, kannattaa suosia autojen yhteiskäyttöä, kimppakyytejä, liityntäpysäköintiä ja taloudellista ajotapaa. Fiksua on valita mahdollisimman pienikulutuksinen auto, jossa voi käyttää myös tulevaisuuden polttoaineita.
Kävely ja pyöräily ovat myös lapsille suositeltavia niiden terveyshyötyjen vuoksi. Omilla toimintatavoilla on myös tärkeä kasvatuksellinen merkitys – oma esimerkki on hyvä tapa kannustaa lapsiaan omaksumaan liikuntamyönteiset ja terveelliset liikkumistavat, myös arkiliikunnassa. Tehokkaimmillaan matkojen ketjuttaminen on yhdessä joukkoliikenteen kanssa.
Nuorten kyyditysmatkat ovat vähentyneet, ja nuorten itsenäinen liikkuminen mopoilla ja mopoautoilla on lisääntynyt, mikä samalla vähentää 15–17 -vuotiaiden nuorten jalankulkua ja pyöräilyä. Koululainen tekee kouluvuoden aikana noin 400 matkaa kodin ja koulun välillä. Samanaikaisesti jokainen koulunsa aloittava ikäluokka on vuosi vuodelta huonommassa kunnossa.
Lyhyillä matkoilla kävely ja pyöräily parantavat kuntoa ja samalla myös elämänlaatua. Sähköpyörällä 10–20 kilometrin pituinen työmatkakin voi sujua vaivattomasti.
Joukkoliikenteen ennakkoluuloton kehittäminen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen parantaa paitsi liikenteen energiatehokkuutta, myös kaupunkiliikenteen sujuvuutta, liikenneturvallisuutta ja ilmanlaatua. Valtion on tähän asti ollut hyvin vaikeaa osallistua kuntien kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikennettä edistävien hankkeiden toteuttamiseen.
Joukkoliikenteen ennakkoluuloton kehittäminen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen parantaa paitsi liikenteen energiatehokkuutta, myös kaupunkiliikenteen sujuvuutta, liikenneturvallisuutta ja ilmanlaatua. Valtion on tähän asti ollut hyvin vaikeaa osallistua kuntien kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikennettä edistävien hankkeiden toteuttamiseen.
Lue lisää 6.4.2022 Helsingin seudun kunnat voivat hakea rahoitusta kävelyn ja pyöräliikenteen edistämiseen Helsingin seudun kunnat voivat hakea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Väyläviraston myöntämää siemenrahaa hankkeisiin, joilla edistetään kävelyä ja pyöräilyä. Hakua koordinoivat HSL ja Motiva. Haku on auki 6.4–7.6.2022.
Äkkiä ajatellen, toisin kuin pyöräilyssä, energiatehokkuus ei autoa ajaessa tunnu olevan merkityksellistä. Pyöräilijäthän tietävät, että tasaisin ajotapa vaatii vähiten energiaa ja vie perille rennosti, energiatehokkaasti ja silti ajallaan.
Myös turvalliset pyörien säilytystilat lisäävät pyöräilyn suosiota. Kevyen liikenteen ”laatukäytävien” perustaminen (eli tiettyjen reitteihin tai osuuksiin panostaminen) edistäisi selvästi kävelyn ja pyöräilyn suosiota Kankaanpäässä.
Kaavoituksella voidaan edistää kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Kaavassa voidaan lähtökohtaisesti sallia aurinkoenergian hyödyntäminen ja maalämpökaivot.