Siirry sisältöön

80 hakutulosta

Moderneissa hybridiautoissa polttoaineen kemiallinen energia hyödynnetään tehokkaammin kuin pelkällä polttomoottorilla varustetuissa autoissa, koska auton jarruttamisessa hukattavasta liike-energiasta osa saadaan otettua talteen myöhempää kiihdytystä varten.
Jarrutuksen liike-energia talteen Jarrutettaessa sähköauto siirtää energiaa takaisin ajoakkuun ja jarrupaloja käytetään vasta jarrutuksen loppuvaiheessa tai voimakkaammissa jarrutuksissa. Toisin kuin polttomoottoriautossa, jossa liike-energia menee jarrukitkan ja sen aiheuttaman lämmön mukana hukkaan, liike-energia otetaan näin talteen.
Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkea polttoaineen sisältämää energiaa ei saada muutettua liike-energiaksi, vaan palamistapahtumassa syntyy liike-energian lisäksi lämpöenergiaa, jota siirretään jäähdytysnesteeseen ja jäähdyttimen kautta ulkoilmaan. Kylmällä ilmalla moottorin tuottamalla hukkalämmöllä lämmitetään matkustamoa.
Liikkujan viikolla haluamme kannustaa kaikkia miettimään ja kokeilemaan, miten eri kulkutapoja käyttämällä voi saada itselleen matkasta energiaa, kehottaa erityisasiantuntija Michaela Sannholm Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Haussa uusi osallistujaennätys Viime vuonna Euroopan Liikkujan viikolle osallistui Suomesta ennätykselliset 34 kuntaa.
Tavallisessa autossa auton liike-energia hukataan hidastuksissa lämpöenergiaksi jarrukomponentteihin. Hybridi pystyy jarruttamaan sähkömoottorilla ja taltioimaan osan liike-energiasta sähköenergiaksi akkuihin.
Ajoneuvon hallintakyky Kultaiset säännöt:  Vaihda ajoissa isommalle  Ennakoi liikenne 1.
Käsiteltyjä aihekokokonaisuuksia ovat energiakatselmukset, energiatehokkuussopimukset, energiatehokkuuden rahoitus, energiatodistusneuvonta, kestävä liikenne ja liikkuminen, materiaalitehokkuus ja uusiutuvan energian hyödyntäminen sekä talotekniikan viestintäfoorumi. Energiankäyttö Suomessa -osioon on koottu tilastotietoja energiankäytöstä ja hiilidioksidipäästöistä Suomessa.
Tekijät ja materiaalit Sähköinen liikenne ry:n aloitteesta käynnistynyt Arjen älykäs sähköautoilu -hanke on koonnut auto- ja liikennealan toimijoiden parhaan osaamisen yhteen pakettiin. Sähköautoiluun liittyvät moninaiset tietotarpeet liittyvät niin auton hankintaan ja käyttämiseen kuin lataamiseenkin kotona, taloyhtiössä, työpaikalla ja tien päällä.
Enintään 15 asteen pakkasessa autoa saa lain mukaan tyhjäkäyttää muun kuin liikenne-esteen takia enintään 2 minuuttia ja sitä kylmemmissä lämpötiloissa enintään 4 minuuttia.