Siirry sisältöön

19 hakutulosta

Ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne. Mikäli henkilöauton käyttö on välttämätöntä, kannattaa suosia autojen yhteiskäyttöä, kimppakyytejä, liityntäpysäköintiä ja taloudellista ajotapaa. Fiksua on valita mahdollisimman pienikulutuksinen auto, jossa voi käyttää myös tulevaisuuden polttoaineita.
Omistaja hyötyy taloudellisesti saadessaan vuokratuottoa ja käyttäjät hyötyvät, koska heidän ei tarvitse omistaa omaa autoa päästäkseen liikkumaan sellaisia matkoja, joihin juna, bussi, pyörä tai kävely eivät sovellu.
Lyhyillä matkoilla kävely ja pyöräily parantavat kuntoa ja samalla myös elämänlaatua. Sähköpyörällä 10–20 kilometrin pituinen työmatkakin voi sujua vaivattomasti.
Lue lisää Helsingin kaupungin kestävän liikkumisen ohjelmista ja liikenteen ympäristökasvatustoiminnasta: Pyöräliikenteen kehittämisohjelma 2020-2025 (hel.fi) Helsingin kävelyn edistämisohjelma Liiku kestävästi Kulkuri, kestävän liikkumisen lähettiläs | Helsingin kaupunki Ilmari – ilmastoviisas liikkuja | Helsingin kaupunki HSY:n ilmastoinfon verkkosivu Kuvat: Helsingin kaupunki Kuvaaja
Lue lisää 6.4.2022 Helsingin seudun kunnat voivat hakea rahoitusta kävelyn ja pyöräliikenteen edistämiseen Helsingin seudun kunnat voivat hakea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Väyläviraston myöntämää siemenrahaa hankkeisiin, joilla edistetään kävelyä ja pyöräilyä. Hakua koordinoivat HSL ja Motiva. Haku on auki 6.4–7.6.2022.
Joukkoliikenteen ennakkoluuloton kehittäminen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen parantaa paitsi liikenteen energiatehokkuutta, myös kaupunkiliikenteen sujuvuutta, liikenneturvallisuutta ja ilmanlaatua. Valtion on tähän asti ollut hyvin vaikeaa osallistua kuntien kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikennettä edistävien hankkeiden toteuttamiseen.
Joukkoliikenteen ennakkoluuloton kehittäminen sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen parantaa paitsi liikenteen energiatehokkuutta, myös kaupunkiliikenteen sujuvuutta, liikenneturvallisuutta ja ilmanlaatua. Valtion on tähän asti ollut hyvin vaikeaa osallistua kuntien kävelyä, pyöräilyä tai joukkoliikennettä edistävien hankkeiden toteuttamiseen.
Kaavoituksella voidaan edistää kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä. Kaavassa voidaan lähtökohtaisesti sallia aurinkoenergian hyödyntäminen ja maalämpökaivot.
Kevyen liikenteen ”laatukäytävien” perustaminen (eli tiettyjen reitteihin tai osuuksiin panostaminen) edistäisi selvästi kävelyn ja pyöräilyn suosiota Kankaanpäässä. Pitkämäen alueen asemakaavatyö oli osa TEKESin Kestävä yhdyskunta -teknologiaohjelman hanketta Kankaanpää Pitkämäki - energiatehokkaan rakentamisen mallialue.