Siirry sisältöön

42 hakutulosta

Keskeisiä ajureita aurinkoenergian lisääntyvälle käytölle ovatkin teknologinen kehitys, energiatehokkuuteen ja hiilidioksidista vapaaseen energiatuotantoon pyrkiminen sekä uusiutuvan energian ohjauskeinot. Aineiston Motivan verkkopalvelun Aurinkolämpö-sivuja varten kokosi Motivan projektiryhmä.
Rakennusten energiamääräysten ja hiilidioksidin päästötavoitteiden kiristyessä erilaiset hybridienergiajärjestelmät yleistyvät. Niissä sähkön ja/tai lämmön tarve katetaan useammasta kuin yhdestä lähteestä. Hybridienergiajärjestelmät rakennuksissa vaativat entistä älykkäämpiä ohjausjärjestelmiä. Kuva 1.
Diesel voim. kaikille CO PM NO x HC + NO x Euro 5 1/2011 500 mg/km 5 mg/km 180 mg/km 230 mg/km Euro 6 9/2015 500 mg/km 5 mg/km 80 mg/km 170 mg/km Hiilidioksidi, CO 2 Polttoaineiden palamisessa syntyy paikallisten päästöjen lisäksi hiilidioksidia (CO 2 ), joka luokitellaan kasvihuonekaasuksi.
RDE-testissä mitataan ajon aikana hiilidioksidin (CO 2 ) lisäksi useimmat terveydelle haitalliset päästöt, joita ovat palamattomat hiilivedyt (HC), hiilimonoksidi (CO), typenoksidit (NO x ) ja hiukkaspäästöt (PM).
Tekoaltaan alle jääviltä alueilta voi ilmakehään vuotaa myös hiilidioksidia ja metaania erityisesti jos veden peittämiltä alueilta ei korjata puita pois. Tällaiset kasvihuonekaasupäästöt ovat isompi ongelma lämpimillä trooppisilla alueilla kuin viileämmillä pohjoisilla vyöhykkeillä.
Hiilidioksidi, CO 2 : Hiilestä ja hapesta koostuva kemiallinen yhdiste, joka esiintyy normaaliolosuhteissa kaasuna. Se on luonnollinen osa hiilen kiertoa maapallolla. Se on myös kasvihuonekaasu, joka pidättää lämpöä maan ilmakehässä. Fossiilisten polttoaineiden käyttö lisää hiilidioksidin määrää ilmakehässä.
Yhdestä diesellitrasta syntyy 2660 grammaa hiilidioksidia. Käyttö ja turvallisuus Dieselpolttoainetta on saatavilla kaikkialla, ja oikein käytettynä se on turvallista. Polttoaineen saatavuus ei rajoitu yksin raakaöljyyn, sillä maakaasusta voidaan valmistaa synteettistä dieselkomponenttia (GTL), jonka tuotanto on kasvussa maailmalla.
Päästötön tapa liikkua Pyöräilystä ei synny lainkaan hiilidioksidi- tai muita päästöjä, eikä se vaadi myöskään yhtä paljon tilaa kuin autoliikenne. Asukkaiden kannalta kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla rakennettu ympäristö on autoille suunniteltu ympäristöä viihtyisämpi. Arkimatkoista hyötyliikuntaa Pyöräily on erinomaista hyötyliikuntaa.
Rahoitusta on haettavissa energiainfrastruktuurihankkeisiin, uuteen energiateknologiaan, vähähiilisen vedyn tuotantoon ja varastointiin, hiilidioksidin talteenottoon ja käyttöön sekä teollisuuden prosessien sähköistämiseen ja vähähiilistämiseen.
Tilojen viilentämiseen käytetään vain luonnollisia kylmäaineita eli hiilidioksidia. Viilentämiseen tarvitaan myös energiaa ja sitä tuottaa rakennuksen katolle sijoitettu 1600 paneelin aurinkovoimala. Kesäaikaan paneelien tuotto on laskelmien mukaan niin runsasta, että se kattaa koko kylmäalueen viilentämiseen tarvittavan energian.