Siirry sisältöön

37 hakutulosta

Niiden hinta saattaa silti olla vielä bensiini- tai dieselmallia kalliimpi. Kalliissa autoluokissa ladattava hybridi on pienen CO 2 -päästön takia usein huomattavasti bensiini- tai dieselmallia halvempi. Akkujen takia ne ovat myös tavanomaisia hybridejä kalliimpia.
arvonlisäykseen eräillä sektoreilla Teräksen- sekä sellun- ja paperintuotannon ominaisenergiankulutus Henkilöliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Tavaraliikenteen ominaiskulutus eri liikennemuodoilla Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt käyttövoimittain Ensirekisteröityjen henkilöautojen polttoaineen keskikulutus Tietoja ensirekisteröidyistä henkilöautoista - Bensiini
Henkilöautoissa bensiini- ja dieselmoottoreille on omat määräyksensä, joiden tiukkeneminen vähentää päästöjä ja tuo uusiin autoihin entistä monimutkaisempaa tekniikkaa.
Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Tässä Valitse auto viisaasti -osiossa annetaan vinkkejä henkilöauton valintaa koskevissa tärkeimmissä asioissa, joita ovat: korimalli ja kokoluokka autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, jne.) merkki, malli ja alamalli varustelu Lisäksi sivuilla on perustietoa autotyypeistä, autoilun kustannuksista ja tieliikenteen energialähteistä.
Konversiot ja jälkiasennussarjat Bensiini, etanoli, metaani (maakaasu ja biokaasu) ja nestekaasu ovat moottorin kannalta siinä määrin samankaltaisia polttoaineita, että alunperin bensiinikäyttöiseksi valmistettu moottori voidaan muuttaa toimimaan myös jollain muulla edellä mainituista polttoaineista.
Energiamerkinnän päästöluokat ja niitä vastaavat polttoaineenkulutukset bensiini- ja dieselautoilla. Energiamerkissä on myös automallin typen oksidi-, hiukkas-, hiilivety-, häkä- ja hiukkaspäästöt. Lisäksi automallille on laskettu arvio vuotuisesta polttoainekustannuksesta (18 000 km/vuosi). Energiamerkintä sisältää myös kunkin autoversion vuotuisen ajoneuvoveron määrän.
polttoaine (maakaasu) mahdollisuus myös kotimaisen uusiutuvan polttoaineen (biokaasu) ja tarvittaessa bensiinin käyttöön bensiinitankki mahdollistaa joustavan käytön myös kaasutankkausasemaverkon ulkopuolella Miinukset: maa- ja biokaasun tankkausasemaverkosto vielä rajoittunut ajoneuvotarjonta toistaiseksi suppeampi kuin perinteisillä vaihtoehdoilla Kaasun loputtua polttoaineeksi vaihtuu bensiini
Sähkömoottorilla varustettujen hybridien energiavarastojen lataaminen ulkopuolisesta lähteestä parantaa myös energiatehokkuutta, sillä sähkömoottorin hyötysuhde on merkittävästi parempi kuin bensiini- ja dieselmoottorin.