Siirry sisältöön

334 hakutulosta

pientuotanto (Energiateollisuus ry) Informaatiota sähköisen talotekniikan alalle: sähköala.fi Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL Sähkön hintavertailu
Opopäivillä Rovaniemellä 9.2.2024 sähkö-, LVI- ja energia-alan koulutustarjontaa ja alojen tulevaisuuden näkymiä ovat esittelemässä alan toimijat sekä Motiva Oy. Energiamurros on tärkeässä roolissa, kun halutaan hillitä ilmastonmuutosta. Puhtaasti tuotettu sähkö ja lämpö ovat edellytykset kestävälle tulevaisuudelle.
Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Energiayhteisöjä voi muodostua eri energiamuotojen ympärille (sähkö, lämpö, kaasu, polttoaineet). Näillä verkkosivuilla käsitellään vain sähkön tuotantoon ja jakeluun liittyviä energiayhteisöjä. Taloyhtiöt ovat nousemassa keskeisiksi energiayhteisötoimijoiksi.
Yhtiökokouspäätöksen pohjaksi on hyvä esittää hyvityslaskennassa käytettävä tuotetun sähkön jakoperuste osakkaille (osakeomistusten suhteessa) ja sähköverkkoon myytävän sähkön käsittelytapa (SMA- tai SMB-jakotapa). Taloyhtiön hallitus päättää lisäksi energiayhteisöä edustavan yhteyshenkilön, joka hoitaa tiedonvälityksen jakeluverkonhaltijan kanssa. 2.
Taulukko 7 esittää yhdistetyn sähkön- ja lämmöntuotannon päästöt. Taulukko 7. Yhdistetyn sähkön- ja lämmöntuotannon päästöt (tonneja/vuosi).
Sähkön käyttäminen vähentää päästöjä Täyssähköllä ajettaessa hybridiautosta ei tule pakokaasupäästöjä. Kun ajoon käytetään sähköä mahdollisimman paljon, ovat ladattavan hybridin hiilidioksidipäästötkin pienemmät kuin pelkän polttomoottoriauton tai tavanomaisen hybridin. Hybridiautot ovat rakenteeltaan joko sarja-rinnakkaishybridejä tai sarjahybridejä.
Kaukolämmön päästöt 130 g/kWh (ennakkotieto 2019 ) – Kaukolämpö 160 g/kWh -> V. 2019 arvo oli jo 130 g/kWh – Sähkö 65 g/kWh • Oletukset kaukolämmön ja sähkön päästöjen kehitykselle, taulukko 28, s. 46)?
Tästä taantumasta huolimatta sähkön osuuden kasvu uusien autojen käyttövoimana jatkui. Mainitun kolmikuukautisen jakson aikana sähköä käyttävien autojen rekisteröintimäärät olivat 75 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla jaksolla vuonna 2019. Eniten kasvoi ladattavien hybridien rekisteröinti, mutta uusien täyssähköautojenkin kokonaismäärä oli nyt suurempi kuin viime vuonna.