Siirry sisältöön

213 hakutulosta

Sähkön osuus lisääntyy kaupunkiajossa, jossa jarrutusenergiaa voidaan kierrättää. Sarjahybridissä sähkömoottorilla hoidetaan auton vetävän akselin pyörittäminen, ja polttomoottori on valjastettu kokonaan sähkön tuottamiseen. Sarjahybridissä polttomoottorin sijoittaminen on vapaampaa, sillä sen ei tarvitse olla mekaanisesti yhteydessä vetäviin pyöriin.
Sähkö – marginaaliperusteinen päästökerroin Arvioitaessa energiansäästötoimenpiteen kulutusmuutoksen vaikutusta hiilidioksidipäästöihin voidaan sähkölle käyttää Suomen keskimääräisen sähkönhankinnan CO 2 -päästökertoimen rinnalla myös marginaaliperusteista päästökerrointa. Sähkön marginaaliperusteista kerrointa käytetään lähinnä Suomen kansainvälisissä raportoinneissa.
pientuotanto (Energiateollisuus ry) Informaatiota sähköisen talotekniikan alalle: sähköala.fi Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL Sähkön hintavertailu
Aggregaatti on laite, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorilla. Aggregaatilla voidaan tuottaa sekä tasa- että vaihtosähköä eri jännitetasoilla.
Energiayhteisöjä voi muodostua eri energiamuotojen ympärille (sähkö, lämpö, kaasu, polttoaineet). Näillä verkkosivuilla käsitellään vain sähkön tuotantoon ja jakeluun liittyviä energiayhteisöjä. Taloyhtiöt ovat nousemassa keskeisiksi energiayhteisötoimijoiksi.
Yhtiökokouspäätöksen pohjaksi on hyvä esittää hyvityslaskennassa käytettävä tuotetun sähkön jakoperuste osakkaille (osakeomistusten suhteessa) ja sähköverkkoon myytävän sähkön käsittelytapa (SMA- tai SMB-jakotapa). Taloyhtiön hallitus päättää lisäksi energiayhteisöä edustavan yhteyshenkilön, joka hoitaa tiedonvälityksen jakeluverkonhaltijan kanssa. 2.
Taulukko 7 esittää yhdistetyn sähkön- ja lämmöntuotannon päästöt. Taulukko 7. Yhdistetyn sähkön- ja lämmöntuotannon päästöt (tonneja/vuosi).
Sähkön käyttäminen vähentää päästöjä Täyssähköllä ajettaessa hybridiautosta ei tule pakokaasupäästöjä. Kun ajoon käytetään sähköä mahdollisimman paljon, ovat ladattavan hybridin hiilidioksidipäästötkin pienemmät kuin pelkän polttomoottoriauton tai tavanomaisen hybridin. Hybridiautot ovat rakenteeltaan joko sarja-rinnakkaishybridejä tai sarjahybridejä.
Kaukolämmön päästöt 130 g/kWh (ennakkotieto 2019 ) – Kaukolämpö 160 g/kWh -> V. 2019 arvo oli jo 130 g/kWh – Sähkö 65 g/kWh • Oletukset kaukolämmön ja sähkön päästöjen kehitykselle, taulukko 28, s. 46)?