Siirry sisältöön

22 hakutulosta

Hiilimonoksidi ja hiilidioksidi Hiilivetyä sisältävän polttoaineen palaessa syntyy ensin hiilimonoksidia eli häkää (CO). Kun häkä reagoi hapen kanssa, syntyy hiilidioksidia (CO 2 ). Pakokaasut saattavat sisältää ajoittain paljonkin häkää. Hiilivedyt Osa polttoaineesta kulkeutuu palamattomana moottorin läpi. Tästä aiheutuu hiilivetypäästöjä (HC).
Siinä vedyn ja hiilen väliset kemialliset sidokset rikotaan, ja hiili hapetetaan hiilidioksidiksi, joten reaktion tuotteena saadaan vetyä ja hiilidioksidia. Reformoinnissa voidaan käyttää myös biometaania, jolloin hiilen kiertokulku on periaatteessa suljettu.
Palamattomat hiilivedyt ja häkäpäästöt voidaan pelkistää hiilidioksidiksi ja vedeksi jalometalleja sisältävän hapettavan katalysaattorin (DOC) avulla samalla tavalla kuin bensiinimoottorissa. Hiilidioksidi ja biopolttoaineet CO 2 -päästöt eli hiilidioksidipäästöt ovat suoraan suhteessa ajoneuvon polttoaineenkulutukseen. Litrasta dieseliä syntyy 2 660 grammaa hiilidioksidia.
Ympäristön kannalta kuitenkin merkityksellistä on se, että fossiilisia polttoaineita käytettäessä päästetään ilmakehään uutta hiilidioksidia kun taas jäte- ja tähdepohjaista etanolia käytettäessä hiilidioksidin katsotaan sitoutuvan takaisin kasveihin ja hiilen kiertokulkuun.
CO 2 : Hiilidioksidi, jota syntyy muun muassa hiilipohjaisten polttoaineiden palamisessa ja ihmisen uloshengityksessä. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyvä hiilidioksidi muuttaa maapallon hiilidioksiditasapainoa, minkä on todettu aiheuttavan kasvihuoneilmiötä.
Auton pakoputken päästä tulevan hiilidioksidin määrä riippuu energiankulutuksesta ja polttoaineen kemiallisesta koostumuksesta, ei siitä, onko polttoaine fossiilista vai bioperäistä. Fossiilisen polttoaineen palaessa hiilidioksidista vain osa sitoutuu kasveihin ja suurin osa nostaa ilmakehän CO 2 -pitoisuutta.
Hiilidioksidi- tai pienhiukkaspäästöjä ei tällöin synny, ja samalla saa täytettyä osan päivittäisestä liikunnan tarpeesta. Ostosten kuljettamista voi helpottaa erilaisilla ostoskärryillä ja pyörän peräkärryillä. Hyvistä lähi- ja etäpalveluista huolimatta auton käyttö on jatkuvasti lisääntynyt myös lyhyillä matkoilla.
Keskeisiä ajureita aurinkoenergian lisääntyvälle käytölle ovatkin teknologinen kehitys, energiatehokkuuteen ja hiilidioksidista vapaaseen energiatuotantoon pyrkiminen sekä uusiutuvan energian ohjauskeinot. Aineiston Motivan verkkopalvelun Aurinkolämpö-sivuja varten kokosi Motivan projektiryhmä.
Diesel voim. kaikille CO PM NO x HC + NO x Euro 5 1/2011 500 mg/km 5 mg/km 180 mg/km 230 mg/km Euro 6 9/2015 500 mg/km 5 mg/km 80 mg/km 170 mg/km Hiilidioksidi, CO 2 Polttoaineiden palamisessa syntyy paikallisten päästöjen lisäksi hiilidioksidia (CO 2 ), joka luokitellaan kasvihuonekaasuksi.