351 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Uusiutuva energia Uusiutuvalla energialla tarkoitetaan muista kuin fossiilisista lähteistä peräisin olevaa energiaa.
Uusiutuva energia Valtio, kunnat ja kuntayhtymät tuottavat ja hankkivat vuosittain mittavia määriä sähkö- ja lämpöenergiaa. Sähkömarkkinoiden avauduttua kuntien asema paikallisena energiantuottajana on muuttunut. Nykyisin kunnat voivat toimia energiantuottajina, hankkijoina tai molempina.
Prosessiteollisuuden energia-analyysi Prosessiteollisuuden energia-analyysi on energiaintensiivisen prosessiteollisuuden kaksivaiheinen sovellus Teollisuuden energia-analyysista.
Energian ja veden arvonlisäveroton vuosikustannus €/a Kiinteistön energia-katsastus Teollisuuden energia-katsastus Teollisuuden energia-analyysi Prosessi-teollisuuden energia-analyysi < 15 000 x 15 000-55 000 x x 55 000-1 400 000 x x 1 400 000-3 000 000 x > 3 000 000 x x Teollisuuden energia-analyysin tuettava työkustannusosuus Energiakatselmus on toteutettava TEM:n yleisohjeita ja
Voimalaitoksen energia-analyysi Voimalaitoksen energia-analyysimalli on tarkoitettu polttoainetta käyttäville yhdyskuntien ja teollisuuden sähköä tuottaville voimalaitoksille. Muiden voimalaitosten toteutusmallista on sovittava Motivan kanssa erikseen. Energia-analyysin tavoite on voimalaitoksen kokonaisenergiatehokkuuden ja -talouden parantaminen.
Uusiutuva energia Suomessa Uusiutuvan energian käyttöä pyritään energia- ja ilmastostrategian sekä hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti lisäämään nykyisestä. Tavoitteena on, että uusiutuvan energian osuus loppukulutuksesta on vähintään 51 prosenttia vuonna 2030.
Energian ja veden arvonlisäveroton vuosikustannus EUR/a Kiinteistön energia-katsastus Teollisuuden energia-katselmus (myös 2-vaiheinen) Teollisuuden energia-analyysi (myös 2-vaiheinen) Prosessi- teollisuuden energia-analyysi < 15 000 X 15 000–55 000 X X 55 000–1 400 000 X X > 1 400 000– X X Teollisuuden 2-vaiheisen energia-analyysin tuettava työkustannusosuus Energia-analyysi on toteutettava
Uusiutuva energia ja alueidenkäytön suunnittelu Uusiutuvan energian huomioimisesta ei ole yhtenäistä valtakunnallista ohjeistoa, vaan käytännöistä päätetään kunta- tai aluekohtaisesti. Alueidenkäytön suunnitteluvaiheessa on kunnalla mahdollisuus luoda edellytykset uusiutuvan energian hyödyntämiselle.
Strategian lähtökohtana on tarkastella energia- ja ilmastopolitiikkaa kokonaisvaltaisesti eri sektoreilla päästöjen vähentämisen, energiapolitiikan sekä kasvun ja työllisyyden näkökulmasta. Energia- ja ilmastopolitiikan linjausten tulee olla pitkäjänteisiä ja linjassa parlamentaarisen energia- ja ilmastokomitean mietinnössä viitoitetun tiekartan kanssa.
Energia-ala tarjoaa hyvin työpaikkoja. Itsekriittisyyttä kannattaa vähentää, ei tämä tämä niin vakavaa ole tämä elämä”, Juhamatti tsemppaa.