88 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Investointien rahoittaminen ilman merkittävää tukea valtiolta on riskialtista, mikä on todennäköisesti rajoittanut biokaasun laajamittaista käyttöönottoa. EU:ssa biokaasu nähdään osana energiamurrosta ja kiertotaloutta. “Green Dealissä ja Fit for 55 -paketissa on kohtia, joihin biokaasulla voisi vastata.
Biokaasu on ympäristöystävällistä energiaa Biokaasu sisältää metaania aivan kuten maakaasu ja sillä voidaan korvata maakaasua. Maakaasun metaanipitoisuus vain on biokaasua suurempi, noin 98 prosenttia. Jotta biokaasua voidaan käyttää polttomoottoreissa, siitä on poistettava vesi ja rikki.
Biokaasu on lisäksi uusiutuvaa energiaa. Biokaasua voidaan valmistaa monista raaka-aineista Biokaasutoiminnan kehittyessä kaasutankkausverkostolla on hyvät kehittymismahdollisuudet. Raaka-aineita biokaasun tuottamiseen on tarjolla runsaasti, eikä biokaasun tuotanto vaikuta ruuan tuotantoon. Periaatteessa kaikki orgaaninen aines sopii biokaasun raaka-aineeksi.
Henkilöautoliikenteen sähköistyessä nestemäisten biopolttoaineiden, biokaasun ja uusien sähköpolttoaineiden rooli korostuu jatkossa raskaassa tieliikenteessä, meriliikenteessä sekä lentoliikenteessä.
Lait toteuttavat myös hallitusohjelman kirjauksen biokaasun lisäämisestä velvoitteeseen.
Esityksen kaltainen tulevaisuus jättäisi biokaasun liikennekäytön kehittymisen pelkästään raskaan liikenteen ja laivaliikenteen kulutuksen varaan. Lisäksi teollisten prosessien tarvitsema lämpöenergia voidaan tuottaa biokaasulla hyvin vaivattomasti.
Myös nesteytetyn maa- tai biokaasun (LNG – Liquefied Natural Gas, LBG – Liquefied Biogas) ajoneuvoratkaisuja on jo nykyään käytössä raskaassa kalustossa.
BIOKAASU Biokaasun käyttöä on tarkasteltu sähkön ja lämmön tuotannossa sekä liikenteessä. Päästövähennysvaikutukset on esitetty kaikelle biokaasun käytölle yhteensä.
Esityksessä säädettäisiin kansallisen jakeluvelvoitteen soveltamisalan laajentamisesta biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin polttoaineisiin. Lisäksi saatettaisiin voimaan RED II -direktiivin mukaiset tietyistä raaka-aineista tuotettujen biopolttoaineiden, biokaasun ja bionesteiden osuusrajoitukset.
Biokaasun potentiaalisin käyttökohde on liikenteen biokaasussa, koska silloin siitä saa parhaan hinnan.