Siirry sisältöön

294 hakutulosta

Akuista sähköä voidaan käyttää kiinteistön kaikkeen sähköntarpeeseen ja vaikka vesivaraajan lämmittämiseen. Akkujen lisäksi järjestelmään voidaan kytkeä esimerkiksi aurinkopaneelit ja/tai aggregaatti. Pientuulivoimalaa voi käyttää myös verkkoon kytkettynä, yleensä pääosin omaan käyttöön ja ylimenevältä osin myyntiin.
Polttokennoauto toimii sähköllä, mutta sen suorituskyky lähenee polttomoottoriauton suoritusarvoja.
Lisäksi osana energia- ja ilmastostrategian toimeenpanoa kivihiilen käyttö sähkön- tai lämmöntuotannon polttoaineena on joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta kielletty 1.5.2029 alkaen.
Kannattaa mieluiten valita sellainen autotyyppi, jossa voi käyttää myös uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö).
Pystyasennuksessa paneelit tuottavat keväällä ja syksyllä myös päivän aikana tasaisemmin ja enemmän sähköä kuin optimikulmaan asennetut paneelit.
Päästölaskennassa käytetään sähkön osalta Suomen valtakunnallista sähköntuotannon kasvihuonekaasujen päästökerrointa CO2data-palvelusta ja kaukolämmön osalta kaukolämpöyhtiökohtaista hyödynjakomenetelmällä laskettua kasvihuonekaasujen päästökerrointa.
Kouvolan kaupunki: Jatkuvan katselmuksen mallista lisää tehoa energianhallintaan Moilas Oy Moilas Oy:n leipomoissa energiakatselmuksessa löydettiin lukuisia tapoja säästää sähköä. Se antaa hyvää pohjaa energiatehokkuutta parantaville investoinneille myös pitkällä tähtäyksellä.
ominaiskulutus 19.5 kWh/m³ Katuvalaistus 16.0 MWh/km Säästö 0.14 €/rak-m³ Katuvalaistus 0.51 MWh/piste 5% Valaistuksen säästöpot 1575 t€ Investointi 1626 t€ Sähkön käyttö 33700 t€ Sähkön hinta (67 €) 75 €/MWh arvio Katu- ja puistovalaistuksen säästöpotentiaali kpl W kW á Säästö W Säästö kW HG 80 W 50 80 4.0 MM 35 W 180 50 2.5 HG 125 W 3892 125 486.5 Sp-Na 70 W 200 65 253.0 HG 250 W
Opiskelija Dias Valiak, 36 vuotta, kolmas opiskeluvuosi, sähkö- ja automaatiotekniikka Dias Valiak muutti neljä vuotta sitten Suomeen ja opiskelee Stadin AO:ssa sähköasentajaksi. Ala valikoitui sen perusteella, että hänellä on aiempaa kokemusta radiomoduuleista ja työ on samantyyppistä.
Sähkömoottori saa energiansa ajoakustosta, jonka turvin voidaan haluttaessa ajaa lyhyitä matkoja kokonaan sähköllä. Akustoa ladataan ajon aikana moottorijarrutuksissa ja lisäksi polttomoottorin voimin kevyissä ajotilanteissa. Sähkömoottorin ansiosta hybridiautossa pärjätään pienemmällä polttomoottorilla, jota lisäksi pystytään käyttämään ihanteellisella kuormituksella.