4 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Moottorin esilämmitysaika riippuu lämmittimen tyypistä Auton esilämmitys vähentää päästöjä ja polttoaineenkulutusta, mutta sitäkään ei kannata pitää turhaan päällä. Tarvittava esilämmitysaika kannattaa säätää ulkolämpötilan mukaan ajastimella. Moottorin esilämmitysaika riippuu lämmittimen tyypistä. Lohko- tai letkulämmitintä tarvitaan kovillakin pakkasilla enintään kaksi tuntia.
Kovilla pakkasilla kaikki tarpeettomat sähkölaitteet ja mukavuuslämmitykset auton sisätilalämmitys mukaan lukien on syytä sammuttaa, välttää sähköuunin ja -kiukaan käyttöä sekä ajoittaa auton moottorin esilämmitys ja sähköauton lataus niille tunneille, jolloin sähkönkulutus yhteiskunnassa on muuten vähäisempää.
Mikäli välttämättä joudut liikkumaan autolla: Vältä liian pitkää moottorin esilämmitysaikaa. Pyri ajoittamaan esilämmitys ja liikkeellelähtö kulutushuippujen ulkopuolelle. Siirrä sähköauton akun lataus yöaikaan. Älä käytä auton sisätilan lämmitintä. Onko kotisi talvikunnossa?
. • Hukkalämpöä voitaisiin lämpöpumpun avulla hyödyntää tuottamaan lämpöä lämpöverkkoon • Mitoitus lämpöpumpulle esim: • 6 Kesäaikana öljykattilan käytön korvaaminen ja talviaikana hakekattilan syöttöveden esilämmitys (kytkentä KL-verkon paluupuolelle).