Siirry sisältöön

31 hakutulosta

Elohopean määrää lampuissa rajoitetaan RoHS-direktiivissä (2011/65/EU). Lisäksi valaistusstandardit ja viranomaismääräykset luovat hyvän valaistuksen minimivaatimusten perustan. Direktiivi 2011/65/EU Energiatehokkuusdirektiivi (Energy Efficiency Directive, EED, 2012/27/EU) velvoittaa myös energiankäytön tehostamiseen.
Sähkön alkuperätakuut avuksi Uusiutuvat energialähteet on määritelty direktiivissä 2001/77/EY1. Direktiiviä voi käyttää perusteena sähkön hankinnassa. Kun tavoitteena on tehokas yhteistuotanto, sen määritelmä löytyy direktiivistä 2004/8/EY. Sähkön alkuperä on mahdollista todentaa alkuperätakuita koskevalla järjestelmällä tai vastaavalla.
Ensi kertaa käyttöönotettaville henkilö- ja pakettiautoille näitä direktiivejä sovelletaan 1.10.2003 alkaen, jolloin myös niiden pakolliset turvavarusteet tulee olla merkittynä tyyppihyväksyntätietoihin. Direktiiviä 96/27/EY sovelletaan sellaisten M1- ja N1-luokkien ajoneuvoihin, joiden matalimman istuimen R-piste on enintään 700 mm maan pinnasta.
Lisätietoja: EcoDesign-direktiivi kulutuselektroniikan lepovirtakulutukselle: Lepovirtakulutus – Ekosuunnittelu.info RoHS-direktiivit tiettyjen vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa – RoHS-direktiivit 2002/95/EY ja 2011/65/EU Vaaralliset aineet sähkö- ja elektroniikkalaitteissa – RoHS (Tukes) WEE-direktiivi: Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden
Direktiiviä muutettiin joiltakin osin vuonna 2005 (direktiivi 2005/88/EY), mutta melurajoitukset pysyivät samana.
Lähteet: Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2012/27/EU, annettu 25 päivänä lokakuuta 2012, energiatehokkuudesta, direktiivien 2009/125/EY ja 2010/30/EU muuttamisesta sekä direktiivien 2004/8/EY ja 2006/32/EY kumoamisesta. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
Muista: • Direktiivi puhtaiden ja energiatehokkaiden tieliikenteen moottoriajoneuvojen edistämisestä edellyttää, että hankintaviranomaiset, hankintayksiköt ja tietyt liikenteenharjoittelijat ottavat moottoriajoneuvoja ostaessaan huomioon ajoneuvon elinkaarenaikaiset energia- ja ympäristövaikutukset.
Vähähiilisyydessä tulee direktiivit vastaan ja pitää päästä tiettyihin tuloksiin. Esimerkiksi kaukolämmössä, lämmitysjärjestelmissä, ilmanvaihdossa, rakentamisessa “, pohtii Aleksi. Energiamurros ja vähäpäästöinen energiatuotanto on Aleksille merkityksellinen asia. “Maapallo ei ole mennyt hyvään suuntaan.
Energiatehokkuus on tällä hetkellä määritelty komission direktiivin 98/11/EY1 liitteessä IV. direktiivin 98/11/EY2 liitteessä IV. Todentaminen: Lamppuun on merkitty tarkoitettu tai sitä korkeampi energialuokka. Tuotteen katsotaan täyttävän vaatimukset, jos sillä on tyypin 1 ympäristömerkki, joka täyttää luetellut kriteerit.