Siirry sisältöön

6 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
Jyväskylässä biokaasun käyttö on strateginen valinta Jyväskylässä kaupungin johtoryhmä teki syksyllä 2016 merkittävän linjauksen: kaupungille autoja tai kuljetuspalveluita hankittaessa ja leasingsopimuksia uusittaessa on aina ensisijaisesti tarkasteltava biokaasun soveltuvuutta ja valittava kokonaistaloudellisesti järkevin vaihtoehto, mikä usein tarkoittaa biokaasua.
Nyt tavoitteena on ohjata syntyvä biokaasu ympärivuoden hyödynnettäväksi liikennepolttoaineeksi. Kaupunki kaupunki sitoutui ostamaan 12 biokaasulla toimivaa bussia joukkoliikenteeseen ja Stormossen investoi biokaasun jalostus- ja tankkausasemaan. Hankintamenettelyt toteutettiin yhtäaikaisesti syksyllä 2014.
Laukaan Ekokoulussa aiotaan käyttää uusiutuvaa energiaa, mahdollisesti biokaasua tai puupellettiä. Tontti sijaitsee pohjavesialueella, joten esimerkiksi maalämpöä alueelle ei voida rakentaa. Lisätietoja: ekokoululaukaa.blogspot.fi
Uusiutuvia energialähteitä puolestaan ovat uusiutuvat, muut kuin fossiiliset energialähteet (tuuli-, aurinko-, maalämpö-, aalto- ja vuorovesienergia, vesivoima, biomassa, kaatopaikkakaasut, jäteveden käsittelylaitosten kaasut ja biokaasut).
Vuoden 2014 aikana kilpailutuksessa hyväksyttyjä toimenpiteitä olivat esimerkiksi ns. kaksinkertaisesti laskettavat jäteperäiset polttoaineet, joita olivat jäteraaka-aineperäinen NexBTL-biodiesel sekä Suomenojan jätevesistä tuotettu biokaasu.
Onko muita vaihtoehtoisia käyttövoimia (mm. biokaasu) harkittu? Onko niistä luovuttu ja miksi? Missä vaiheessa kaupunkiseudun bussiliikenteen sähköistäminen tällä hetkellä on? Millä perustein sähköistettävät bussilinjat on valittu? Sähköbussiliikenteen kriteerit? Miten ja millä aikataululla on tavoitteena edetä bussiliikenteen sähköistämisessä?
1