Siirry sisältöön

26 hakutulosta

Pyöräilyä määränpäähän kannattaa harkita ainakin silloin, kun: matka on alle 10 kilometriä haluat lähteä ja saapua omassa aikataulussa haluat lisää liikuntaa päivääsi sää on hyvä Pyöräilyn edistäminen Pyöräilyn edistäminen lähtee kokonaisvaltaisesta pyöräilyn olosuhteiden parantamisesta.
Tutkimusten mukaan positiivisia laatutekijöitä ovat muun muassa kaunis ympäristö, luonnon läheisyys ja mahdollisuus sujuvaan liikkumiseen (Kaupunki- ja taajamaliikenteen tutkimus- ja kehittämistarpeet – liikenneturvallisuus ja kävelyn ja pyöräilyn edistäminen. 2012). Asuinalueen läheisyydessä sijaitsevat viheralueet kannustavat myös liikkumaan omin jaloin.
Kalliimpaa kuin tavallinen pyöräily, halvempaa kuin mopoilu Sähköpyörä on hankintahinnaltaan kalliimpi kuin vastaava tavallinen polkupyörä. Lisäkustannuksia syntyy myös akkujen uusimisesta ja sähköstä. Takuu on tyypillisesti 12–24 kk, mutta pitempiäkin takuita voi olla. Uuden akun hinta on suuruusluokkaa 300–600 €.
PYÖRÄILY JA KÄVELY HSL Helsingin seudun liikenne ympäristöraportti 2014 Pyöräily ja kävely HSL:n strategisena tavoitteena on paitsi joukkoliikenteen edistäminen myös pyöräilyn ja kävelyn lisääminen. Pyöräilyllä on paljon potentiaalia seudun liikennejärjestelmän toimivuuden lisäämisessä sekä liikenteen haittojen vähentämisessä.
Asuinpaikan valinnassa kannattaa pohtia seuraavia asioita: kauppojen ja muiden tarvitsemiesi palvelujen läheisyys kävely-, pyöräily- ja joukkoliikenneyhteydet matka joukkoliikenteen asemille tai pysäkeille työmatkan pituus harrastusmahdollisuudet.
Tutustu Raision kaupungin ympäristöohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Tutustu Raision kaupungin kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaan kaupungin verkkosivuilla Palaa otsikoihin
Siksi jokainen kunta voi lähteä rohkeasti mukaan osallistujaksi ja aktivoida omia asukkaitaan kokeilemaan kestäviä liikkumismuotoja eli kävelyä, pyöräilyä, julkista liikennettä, sähköpyörää tai kimppakyytiä arjen keskellä. – Monet kunnat ja kaupungit ovat ottaneet kestävän liikkumisen teemoja mukaan suunnitelmiin ja strategioihin.
Tiivis rakentaminen mahdollistaa myös kävelyn ja pyöräilyn, kun välimatkat ovat lyhyitä. Liikenneinfrastruktuurin ja -palvelujen tarjonnalla vaikutetaan liikenteen sujumisen ohella myös siihen, kuinka liikenne jakautuu eri liikennemuotojen kesken.
Yhdistämällä auton käyttö joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kanssa saadaan säästöjä myös auton ylläpito- ja pääomakuluissa. Samalla säästetään ympäristöä ja myös liikenneturvallisuus kohenee. Rahamääräiset hyödyt ovat sitä suuremmat mitä raskaammasta ajoneuvokalustosta on kyse, mutta myös henkilöautoilijan kannattaa parantaa ajotapaansa. Säästö on yleensä 5-15 prosenttia.