38 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Rakennuksen energiankäytön hiilijalanjälki Tampere-talolle on laskettu rakennuksen energiankäytön hiilijalanjälki Green Building Council Finland mittariston mukaan. Energiankäytön hiilijalanjälki mittaa käyttäjän toimintaa rakennuksessa ja on näin soveltuva mittari kiinteistön käyttäjän omien päästöjen mittaamiseen ja kehittämiseen.
Elintarvikkeiden hiilijalanjälki ohjaa ruokalistasuunnittelua Tampere-talossa seurataan 360 o optimi työkalulla eri toimintojen hiilijalanjälkeä. – Tällä hetkellä kiinteistön ja toimintojemme aiheuttamat vuosittaiset kasvihuonekaasupäästöt vastaavat noin 240 henkilöauton päästöjä, Marko Koivisto laskee.
Grafiikka: Matti Kuittinen 1 Vähähiilisen julkisen rakennuksen hankintakriteerit Lisätietoja Energia Materiaalit Innovaatiot • ym.fi/vahahiilinenrakentaminen • www.motiva.fi Suunnittelupalvelut • Energiankäytön • Materiaalien hiilijalanjälki lasketaan hiilijalanjälki lasketaan • Määräyksiä parempi • Vähintään 10 % energiatehokkuus uusiutuvia tai kierrätettyjä materiaaleja • Korjauskohteissa
Puurakentamisen hiilijalanjälki on muihin rakennusmateriaaleihin verrattuna olennaisesti pienempi, kun tarkastellaan rakennuksen koko elinkaarta aina rakennusmateriaalien valmistuksesta rakentamiseen, käyttöön ja kierrätykseen asti. Puurakentaminen on keino pienentää kunnan hiilijalanjälkeä, mikä auttaa alueellisten ja kansallisten hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa.
Pientalon energiankäytön hiilijalanjälki vuodessa (kaukolämmön hiilijalanjälki edustaa suomen keskiarvotuotantoa ja sähkön hiilijalanjälki 5 vuoden keskiarvoa (sisältäen myös nettotuonnin).
Pakkauksen hiilijalanjälki on 30 prosenttia pienempi kuin rasiapakkauksen. Kuljetusten ja varastoinnin tilantarve vähenee 90 prosentilla. Atrian vuonna 2017 lanseeraaman uudentyyppisen jauhelihapakkauksen valmistuksessa käytetään yli 50 prosenttia vähemmän pakkausmateriaalia kuin yleisesti jauhelihapakkauksena käytettävässä rasiapakkauksessa.
on dieselbussien hiilijalanjälkeä pienempi • Tarkkojen tulosten saaminen on vaikeaa, koska tuotannon aikaisten päästöjen laskenta ei ole vielä vertailukelpoista → 14 Tuotannon kestävyydestä ei ole riippumattomasti varmistettua tietoa Tommi Muona 7.11.2023 Haasteet: Markkinoiden kehitys → Projektia haettaessa käytönaikainen lataus vaikutti taloudellisimmalta ratkaisulta → Markkinaehtoisissa
Tietoa kokeilun paikan osana toteutetuista innovaatiokilpailuista: Kokeillen kansalaisten hiilijalanjälki puoliksi Kokeiluhaku Itämerihaasteelle – Turun kaupunki Lisätietoja: kokeilut@motiva.fi
Vaihtoehtoisilla polttoaineilla voidaan pienentää hiilijalanjälkeä. Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan ympäristön ja yhteiskunnan kannalta suotuisia kulkutapoja, jotka ovat myös taloudellisia, sujuvia ja turvallisia sekä liikkujan terveyttä kohentavia. Ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne.