27 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Valaistus Kaikesta Suomessa käytetystä sähköstä noin kymmenen prosenttia kuluu valaistukseen. Joissain tiloissa valaistuksen energiankulutuksen osuus voi olla huomattavasti tätäkin suurempi. Esimerkiksi koulurakennuksen valaisemiseen kuluu tyypillisesti viidennes ja sairaalan jopa kolmasosa sähkönkulutuksesta, koska valoja tarvitaan ympäri vuorokauden.
Valaistus Valaistukseen saattaa kulua jopa kolmasosa julkisen sektorin koko sähkönkulutuksesta. Energiatehokkailla valaistusratkaisuilla vaikutetaan merkittävästi julkisen sektorin energiansäästötavoitteiden saavuttamiseen.
Henkilö- ja pakettiautot IT- ja toimistolaitteet Joukkoliikenne Uutta tietopankissa Kalusteet Kuljetuspalvelut Lämpöyrittäjyys Tietoa Motivan hankintaohjeista Oma energiantuotanto Rakentaminen ja rakennukset Ruokapalvelut Elinkaarikustannuslaskenta – LCC (Life Cycle Costing) Siivouspalvelut ja teknokemian tuotteet Energia Tekstiilit Sosiaalinen vastuu julkisissa hankinnoissa Työkoneet Valaistus
Metsäisillä ulkoilu- ja viherreiteillä on tärkeää, että pääreitin ja sen välittömän ympäristön valaistus on riittävä, ja että valaistus tuottaa turvallisen toimintaympäristön. Kaupunkimaisessa ympäristössä valaistustapa sovitetaan ympäristön luonteeseen ja valaistuksen tehtävänä on saada aikaan toimiva, turvallinen, laadukas ja esteetön kulkuympäristö.
Energiatehokas valaistus Energiatehokas valaistusratkaisu syntyy yhdistelmästä, jossa: valaistus on suunniteltu ja toteutettu huolellisesti valaisimet ovat energiatehokkaita ja ne soveltuvat asennuskohteeseen valaistusta ohjataan ja ohjausratkaisut on mietitty kohteeseen soveltuviksi käyttäjät on opastettu, huolto-ohjelma laadittu ja sitä noudatetaan.
Jos valaistus asennetaan koko rakennukseen, valaistuksen 1.
Yksi oleellinen huomio oli se, että sunnuntain ja torstain välisinä öinä valaistus voidaan sammuttaa pitemmäksi aikaa esimerkiksi asuntoalueilta, mutta perjantai- ja lauantaiöinä sitä kaivataan enemmän.
Median yhteyshenkilöt Kati Laakso, viestintäjohtaja media- ja sidosryhmäsuhteet, konserniviestintä Astetta alemmas -kampanjan yhteydenotot Leila Timonen, viestintäpäällikkö kuluttajien energianeuvonta, kodin valaistus, koti ja asuminen Astetta alemmas -kampanjan yhteydenotot Nina Alsi, markkinointisuunnittelija Energiansäästöviikko-kampanja ja markkinointisuunnittelu Sini Marttinen
LED-valaistus on useimmiten energiatehokkain vaihtoehto, mikä alentaa myös käyttökustannuksia. LED-valaistuksen hankintakustannukset ovat usein vielä muita vaihtoehtoja hieman korkeammat, ja siksi LED-valaistuksen hankinnassa elinkaarilaskennan tarve korostuu.