20 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Liikenne tuottaa viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä. Vuonna 2013 tämä oli noin 13 miljoonaa tonnia. Tästä tieliikenteen osuus on 72 prosenttia. Tästä liikenteen osuus on yli 90 prosenttia. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä.
Ympäristövaikutukset Malmön kaupungin palvelujaosto ja ympäristövirasto laskivat ja mittasivat eri ruokalistojen vaikutukset kasvihuonekaasupäästöihin. Ruoan kuljetuksesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä oli vaikea mitata.
Liikenteen virallisissa päästölaskelmissa sähkökäyttöisen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt lasketaan energiantuotannon päästöihin ja sitä kautta päästökaupan piiriin.
Euro-päästöluokkavaatimuksilla voidaan siis vaikuttaa vain paikalliseen ilmanlaatuun mutta ei kasvihuonekaasupäästöihin.
Euro-päästöluokkavaatimuksilla voidaan siis vaikuttaa vain paikalliseen ilmanlaatuun, mutta ei kasvihuonekaasupäästöihin. Se kattaa yhden osa-alueen lain asettamista vaatimuksista.
Yli 90 prosenttia kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy tieliikenteessä ja tästä 60 prosenttia henkilöautoista. Yli puolet terveydelle haitallisista hiilimonoksidi- eli häkäpäästöistä ja noin puolet hiilivety- ja typenoksidipäästöistä on peräisin liikenteestä.
Palveluiden tuotanto aiheuttaa yli neljänneksen Suomen kansantalouden elinkaarisista kasvihuonekaasupäästöistä. Ympäristö vaikutukset voidaan huomioida sekä palveluiden ostotoiminnassa että itse palveluiden tuottamisessa. Uudenkaupungin hankinta-asiantuntija Outi Laineen mukaan tarjouspyynnössä vaaditut käyttökustannuslaskelmat olivat tarkoin harkittuja.
Energiatehokkuuden parantamisen vaikutusten arviointi hankinnassa Yleistä energiatehokkuuden arvioimisesta Kun hankinnalle on asetettu energiatehokkuuskriteereitä, voidaan kriteerien perusteella arvioida hankinnan vaikutuksia organisaation energian käyttöön, energiakustannuksiin sekä kasvihuonekaasupäästöihin.
Liikenne tuottaa myös noin viidesosan kasvihuonekaasupäästöistä. Alennuksen saadakseen pysäköinti pitää maksaa joko matkapuhelimella tai Comet-laitteella. Laitteesta ja puhelimella maksamisesta saa tietoa Helsingin kaupungin rakennusviraston sivulta www.hkr.hel.fi/pysakointi.
Ympäristön kannalta on suositeltavaa valita uusiutuvaa energiaa käyttävä lämmitysratkaisu. (1 Sitra: Rakennetun ympäristön energiankäyttö ja kasvihuonekaasupäästöt