Siirry sisältöön

8 hakutulosta

. – Opinnäytetyössäni halusin selvittää, millaiset valinnat tai syy-seuraussuhteet arjen ruokahuollossa lisäävät tai vähentävät kotona syntyvää ruokahävikkiä, Hannele Kiivuori kertoo. Tutkimukseen osallistui viisi lapsiperheen vanhempaa Uudeltamaalta.
Näillä toimilla elintarviketeollisuuden yritykset vähensivät samalla ruokahävikkiä yli 300 000 kiloa, kertoo Motivan asiantuntija Aki Finér . Materiaalitehokkuudella voidaan luonnonvarojen säästämisen lisäksi vähentää ilmastopäästöjä.
Juhannusta voi mainiosti juhlia ilman turhaa tuhlausta, ruokahävikkiä tai luonnon rasittamista viettääpä sitä sitten maalla tai kaupungissa. Ekologinen ja kestävä juhannus on tätä päivää. Vältä ruokahävikkiä Juhannusta juhlistetaan usein ystävien tai perheen kera, miten selvitä ruokahuollosta ilman hävikkiä? ‒ Suunnittelu on kaiken A ja O.
Koronakevät vähensi kuluttajien arvion mukaan ruokahävikkiä kotitalouksissa Hävikki-battlen tavoite on taitojen kartuttamisen lisäksi lisätä tietoa ruokahävikistä.
Kahden tuhannen läpikäydyn yrityksen joukosta tunnistettiin reilu 190 yritystä, jolla oli ruokahävikkiä vähentäviä palveluita tai ratkaisuja. Innovaatiot ryhmiteltiin ruokahävikkiä estäviin palveluihin, vanhenevan ruoan myyntiin tai uudelleenmyyntiin ennen hävikiksi päätymistä, hävikin hyödyntämiseen uusina tuotteina ja hävikkiä tai jätettä vähentäviin pakkausratkaisuihin.
Pakkausratkaisu ei saa lisätä ruokahävikkiä eivätkä tuotteet saa vaihtoehtoisen pakkausratkaisun myötä hajota helpommin. Pakkauksen tehtävä on tuotteen suojaaminen, hän muistuttaa. Sonck-Raution mukaan kestopakkausratkaisut soveltuvat erityisen hyvin noutoruokapakkauksiin, salaattibuffetteihin ja verkkokauppaan.
Ruokapalveluiden ympäristövaikutuksia vähennetään ruokalistasuunnittelun avulla, lisäämällä kasvisproteiinin käyttöä ja vähentämällä ruokahävikkiä. Nämä kaikki toimenpiteet onnistuessaan vähentävät tutkitusti ruoan ilmastovaikutuksia.
. – Olemme sitoutuneet vähentämään ruokahävikkiä 13 prosentilla ja nostamaan kierrätysastettamme 78 prosenttiin vuoteen 2021 mennessä. Nämä ovat meille todella kovia tavoitteita. Jäske toteaa. Ne tulevat vaatimaan muutoksia laitteisiin, konsepteihin, tiloihin ja kauppapaikkoihin, Jäske kertoo. Jakamispalvelut kehittyvät varmasti voimakkaasti tulevaisuudessa.
1