Siirry sisältöön

82 hakutulosta

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisee strategian 9. maaliskuuta 2021. Lisäksi ministerit kuulivat edellisen ilmastopolitiikan pyöreän pöydän viestejä toimialojen vähähiilitiekartoista ja valmistautuivat hallituksen puoliväliriiheen huhtikuussa.
Vielä ei ole tietoa, saako avustusta takautuvasti, joten kaasulämmityksen vaihtoa suunnittelevien kannattaa nyt malttaa hetki ja odotella lisätietoja”, suosittelee ryhmäpäällikkö Vesa-Pekka Heikkilä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta. Pirkanmaan ELY-keskus käsittelee koko maan avustushakemukset.
. – Vetoisassa tilassa ilman liike ei aina ole niin suurta, että se tunnettaisiin vetona vaan saatetaan kokea, että lämpötila on liian alhainen. Ilmanvirtaukset tilassa vaikuttavat merkittävästi lämpöolosuhteen tuntemukseen. Siksi sama lämpötila työpaikalla voi tuntua paljon viileämmältä kuin kotona, jossa ilmanvaihto ei ole yhtä suurta.
Lisätietoja: Motiva Oy kestävän liikkumisen asiantuntija Sara Lukkarinen puh. 050 569 5550 sara.lukkarinen@motiva.fi www.facebook.com/liikkujanviikko www.twitter.com/kuljeviisaasti www.instagram.com/kuljeviisaasti www.liikkeenhurmaa.fi Motiva koordinoi Liikkujan viikko Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin toimeksiannosta. Palaa otsikoihin
Julkiselle sektorille sitovia velvoitteita Julkisen sektorin, pois lukien julkinen liikenne ja puolustusvoimat, on vähennettävä energian loppukäyttöä 1,9 prosenttia vuodessa, ja julkisen sektorin omistamista rakennuksista on peruskorjattava vuosittain kolme prosenttia.
Direktiivin 12 artiklaa koskevan esityksen valmistelua on tukenut asiantuntijaryhmä, jossa on TEM:n lisäksi edustajia liikenne- ja viestintäministeriöstä, Energiavirastosta, Motiva Oy:stä ja Datakeskusyhdistyksestä. Lainmuutos on tarkoitettu tulevan voimaan mahdollisimman pian.
Taakanjakoasetuksen kattamat keskeiset sektorit ovat liikenne, rakennusten erillislämmitys, maatalous, jätehuolto, työkoneet ja fluoratut kasvihuonekaasut. Jäsenvaltiokohtaiset päästövähennysvelvoitteet vaihtelevat jatkossa 10 ja 50 prosentin välillä. Prosentuaalinen vähennys määräytyy pääasiassa maiden asukasta kohden lasketun bruttokansantuotteen mukaan.
Strategiaa valmistellaan valtioneuvoston yhteisenä projektina, jossa ovat mukana työ- ja elinkeinoministeriön lisäksi ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä valtiovarainministeriö. Lisäksi hyödynnetään laajasti ministeriöiden alaisten virastojen asiantuntemusta.
Mukana ovat teknologiateollisuus, kemianteollisuus, metsäteollisuus, energiateollisuus, rakennusteollisuus, sahateollisuus, liikenne- ja logistiikka, kaupan ala, matkailu- ja ravintolapalvelut (MaRa), tekstiiliala, bioenergia-ala, maatalous (MTK) ja työntekijät (SAK). Kukin toimiala vastaa itsenäisesti tiekarttansa valmistelusta ja toteutuksesta.
Direktiivi sisältää myös tarkempaa sääntelyä useista eri aiheista, joista Suomelle tärkeimmät teemat ovat bioenergia, liikenne ja uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyt.