Siirry sisältöön

37 hakutulosta

Työryhmän muut jäsenet ovat eri ministeriöistä (MMM, VM ja YM) sekä Energiavirastosta, Bioenergia Oy:stä, Energiateollisuus ry:stä, Metsäteollisuus ry:stä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:stä, Suomen biokierto ja biokaasu ry:stä ja Suomen luonnonsuojeluliitosta. Ryhmän asiantuntijasihteeri on juristi Anni Kuismin Energiavirastosta.
Opettaja Topi Lindgren valitsi biokaasua käyttävän auton. Kaasuautoilu ei hänen mukaansa käytännössä eroa bensiinikäyttöisellä autolla ajamisesta. Reilut neljä vuotta täyssähköautolla ajanut asiantuntija Tuukka Heikkilä on niin ikään tyytyväinen käyttövoimavalintaansa. Täyssähköauto on vienyt miehen sujuvasti Norjaan saakka, ja kyennyt hyvin kaikkiin muihinkin matkoihin.
Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 prosenttia toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Verkkokoulutuksen tavoitteena on kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen lisäksi saavuttaa myös terveydelle haitallisten lähipäästöjen, kuten hiukkasten, hiilimonoksidin ja typpidioksidin sekä melun vähentymistä.
Tukea voi hakea maakaasua käyttävän kaasulämmitysjärjestelmän poistamiseen ja korvaamiseen toisella lämmitysjärjestelmällä, ei kuitenkaan fossiilisia polttoaineita tai biokaasua tai -öljyä käyttävällä lämmitysjärjestelmällä. ”Käsillä oleva energiakriisi alleviivaa, että kalliista ja riskialttiista fossiilienergiasta on irtauduttava nopeasti. Tämä koskee myös koteja.
Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 prosenttia toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Sähköiset työkoneet työmaille: teoriasta arkipäivään -webinaari 20.3.2023 Sähköisten työkoneiden käyttö on hiljalleen lisääntynyt.
Ratkaisuina hankkeessa kehitetään kosteikkoviljelyn, kasviproteiinien ja biokaasun arvoketjuja, edistetään raskaan liikenteen kuljetusten ja työkoneiden energiatehokkuustoimia sekä puhtaiden käyttövoimien käyttöönottoa, ja vauhditetaan pienen ja keskisuuren teollisuuden tuotantoprosessien älykästä sähköistämistä.
Lisäksi nostetaan liikenteen uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite aiemmin päätetystä 30 prosentista 34 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä ja toteutetaan biokaasuohjelman toimet biokaasun tuotannon kasvattamiseksi. Maatalouden päästövähennystoimia tuetaan ja vahvistetaan.
Tukea voi hakea öljyä tai maakaasua käyttävän lämmitysjärjestelmän poistamiseen ja korvaamiseen toisella lämmitysjärjestelmällä, ei kuitenkaan fossiilisia polttoaineita tai biokaasua tai -öljyä käyttävällä lämmitysjärjestelmällä.
Lisäksi vuoteen 2030 mennessä työmailla käytettävistä työkoneista ja työmaiden kuljetuksista vähintään 50 prosenttia toimii sähköllä, biokaasulla tai vedyllä. Sopimuksen mukaisiin työmaiden päästöihin luetaan työkoneiden, sähkön, lämmityksen ja vaiheittain kuljetusten päästöt.
Lahdessa on kuitenkin noin 300 yritystä, jotka hyödyntävät maakaasua tuotannossaan, eikä biokaasu riitä korvaajaksi. Tarvitaan uusia keinoja, joilla voidaan vauhdittaa investointeja uusiutuvaan energiaan. Lahteen onkin jo suunnitteilla Suomen suurin vihreän vedyn tuotannon Power-to-Gas -laitos, joka muuttaa hiilidioksidin ja tuulivoimasähkön kaasupolttoaineeksi.