Siirry sisältöön

223 hakutulosta

Harjoitustyössä perehdytään energian ja erityisesti sähkön käyttöön todellisten kotitalouskohteiden kautta, jotka tarjoavat myös ihan arjen asumisessa tarvittavaa tietoa, kuten millainen energiankäyttäjä minä/kotini on nyt?
Teollisuuden vuotuisesta energiankäytöstä on katselmustoiminnan piiriin tullut lämmön ja polttoaineiden osalta 125,8 TWh ja sähkön osalta 47,1 TWh. Kuva 1. Energiakatselmustoimintaan myönnetty TEM-tuki ja katselmuskohteiden lukumäärä 1992–2018.
Työtä ohjasi alan asiantuntijoista koottu ryhmä, johon kuului edustajia seuraavista yrityksistä: ABB, Energiateollisuus ry, Fortum Oyj, Green Building Council Finland, Helen Oy, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lähienergialiitto ry, Motiva Oy, SRV Yhtiöt Oyj, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Business Finland ja ympäristöministeriö Hankkeen rahoitus: ABB Oy, Fortum Oyj, Helen
Katselmuskohteiden valinnan jälkeen kohteista kerätään perustiedot: tiedot toiminnasta, tuotannosta, prosesseista ja palveluista; rakennuksista lämmitettävät tilavuus- ja pinta-alatiedot; ja edellisen täyden vuoden energiatiedot (lämpö, sähkö, vesi). Katselmusmallit valitaan kohdekohtaisesti energian ja veden käytön, kustannusten, rakennustilavuuden ja tavoitteiden perusteella.
Energianeuvonta muistuttaa, että sähkön-, lämmitysenergian- ja vedensäästö aloitetaan selvittämällä oma kulutus, minkä jälkeen haetaan energiasyöpöt ja valitaan tehostamisen paikat. Pienempi kulutus vaikuttaa kukkaron lisäksi hiilijalanjälkeen.
Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin. Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti.
Loppukäyttö sisältää siis energian lopputuotteiden eli sähkön ja kaukolämmön sekä rakennusten lämmitykseen käytettyjen polttoaineiden, liikennepolttoaineiden sekä teollisuuden prosessipolttoaineiden kulutuksen.
Sarjahybridissä polttomoottori on valjastettu pelkästään sähkön tuotantoon, rinnakkaishybridissä sekä sähkö- että polttomoottori osallistuvat auton liikuttamiseen. Nämä ominaisuudet on myös yhdistetty joissakin hybrideissä. Yksi uusimmista ratkaisuista on asentaa etuvetoiseen polttomoottoriautoon sähkömoottori pyörittämään taka-akselia.
Varmistuksen voit tehdä esimerkiksi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes:in verkkosivuilta kohdasta Sähkö- ja hissiurakoitsijarekisteri. Siellä henkilön/yrityksen tulee kuulua luokkaan Sähköasennustyöt ja sähkölaitekorjaus (A).
Suunnitelmassa on hyvä varautua myös sähkön kulutusjoustojen toteuttamiseen autojen akkuja hyödyntäen. Latauksen tarve voi tulla yhtiössä esille monella tavalla. Tavallisimmin latausmahdollisuuksia kyselevät autoilijat, joilla on tulossa täyssähköauto tai joille on jo tullut ladattava hybridi ja latauksen tarve ilmeinen.