Siirry sisältöön

303 hakutulosta

Sähkön ja lämmön tuotanto Päästövähenemä 200 50 100 0 0 2018 2019 2020 2021 2022 Kuva 4.
Suomen tuulivoimalat tuottivat vuonna 2023 sähköä 14,4 TWh, mikä vastasi noin 18 prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Tuulivoima-ala on saavuttanut vuodelle 2020 asetetun noin 6 prosentin tuotantotavoitteen, vaikka syöttötariffin koko tuulivoimakiintiö ei tullutkaan täyteen.
Aurinkosähköjärjestelmien sähkö- ja paloturvallisuusriskien minimoimiseksi on järjestelmän suunnittelu ja asennus toteutettava huolellisesti. Asioita, joita hyvässä suunnittelussa ja toteutuksessa otetaan huomioon: Järjestelmän turvallinen käyttö varmistetaan noudattamalla aurinkosähköjärjestelmien rakentamiseen liittyviä sähkö- ja paloturvallisuusasetuksia ja -määräyksiä.
Sähköauton sisätilojen lämmitys tapahtuu akusta saatavalla sähköllä. Sähköauto ei tuota hukkalämpöä kuten polttomoottoriauto. Mitä lämpimämpänä sisätiloja pidetään, sitä vähemmän sähköä jää käytettäväksi ajamiseen. Tavallisessa arkikäytössä tämä ei ehkä ole ongelma, mutta pidemmillä matkoilla asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Tuottaja tarvitsee tietoa muun muassa näiltä aihealueilta: tarvittavat luvat tuet verotus verkkoon liittämisen vaatimukset ja käytännöt sähkön myynti ja velvoitteet sähkömarkkinoilla. Selkeintä on hankkia pientuotantolaitteisto "avaimet käteen" palveluna, jolloin vastuu asennuksesta ja laitteistosta on yhdellä taholla".
Tavoitteeseen pääsemiseksi uusiutuvan sähkön tuotantoa kilpailutettiin loppuvuodesta 2018 uuden tuotantotukilain mukaisesti. Energiavirasto järjesti teknologianeutraalin tarjouskilpailun 1,4 terawattitunnin tuotannosta.
Lämmön yhteistuotanto: yhdistetyllä sähkön- ja lämmöntuotannolla tuotettu lämpö.
Turvaominaisuuksiin kuuluu, että latauspistorasiassa on sähköä vain, kun auto liitettynä ja sähköiset suojalaitteet estävät sähkön syötön vikatilanteissa. Latauslaitteesta ei voi saada sähköiskua. Latauslaitteiden iskunkestävyys ja sääsuojaus testataan. Testatut laitteet kestävät normaalia käyttöä ja kolhuja eikä niihin mene vettä tai pölyä, joka voisi vahingoittaa laitetta.
Polttokennoautot Sähkön käyttäminen auton energiana vaatii joko sähkön varastoimista autossa tai sähkön johtamista autoon johtimilla. Sähköä voidaan myös tuottaa autossa polttokennossa monilla eri reaktioaineilla. Polttokennolla tarkoitetaan polttoainekennoa (Fuel Cell), jossa syntyy sähköenergiaa, kun reaktioaine reagoi hapen kanssa.
Vaurioituneet aurinkopaneelit voivat tuottaa sähköä. Aurinkosähköjärjestelmissä on myös muita vaaratekijöitä. Katolla olevat aurinkopaneelit voivat pudota pelastushenkilöstön päälle tai pelastushenkilö voi pudota liukkaan aurinkopaneelin päältä.