Siirry sisältöön

323 hakutulosta

Työtä ohjasi alan asiantuntijoista koottu ryhmä, johon kuului edustajia seuraavista yrityksistä: ABB, Energiateollisuus ry, Fortum Oyj, Green Building Council Finland, Helen Oy, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lähienergialiitto ry, Motiva Oy, SRV Yhtiöt Oyj, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL, Business Finland ja ympäristöministeriö Hankkeen rahoitus: ABB Oy, Fortum Oyj, Helen
Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin. Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti.
Loppukäyttö sisältää siis energian lopputuotteiden eli sähkön ja kaukolämmön sekä rakennusten lämmitykseen käytettyjen polttoaineiden, liikennepolttoaineiden sekä teollisuuden prosessipolttoaineiden kulutuksen.
Ostoenergiankulutus sisältää rakennuksen kaikkien järjestelmien kuluttaman sähköverkosta ostetun sähkön, kaukolämpöverkosta ostetun kaukolämmön, kaukojäähdytysverkosta ostetun kaukojäähdytyksen sekä rakennuksen lämmöntuottolaitteissa poltetut polttoaineet.
Sarjahybridissä polttomoottori on valjastettu pelkästään sähkön tuotantoon, rinnakkaishybridissä sekä sähkö- että polttomoottori osallistuvat auton liikuttamiseen. Nämä ominaisuudet on myös yhdistetty joissakin hybrideissä. Yksi uusimmista ratkaisuista on asentaa etuvetoiseen polttomoottoriautoon sähkömoottori pyörittämään taka-akselia.
Varmistuksen voit tehdä esimerkiksi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes:in verkkosivuilta kohdasta Sähkö- ja hissiurakoitsijarekisteri. Siellä henkilön/yrityksen tulee kuulua luokkaan Sähköasennustyöt ja sähkölaitekorjaus (A).
Energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen ja ympäristövaikutusten näkökulmasta lämpöpumppuinvestointi on mielekkäin sähkö- ja öljylämmityskohteissa. Lämpöpumput jarruttavat lämmityskustannusten nousua Energianhinnat ovat nousseet pitkällä aikavälillä muutaman prosentin vuosivauhtia. Lämpöpumpun avulla absoluuttiset energiakustannusnousut ovat paljon vähäisempiä.
Suunnitelmassa on hyvä varautua myös sähkön kulutusjoustojen toteuttamiseen autojen akkuja hyödyntäen. Latauksen tarve voi tulla yhtiössä esille monella tavalla. Tavallisimmin latausmahdollisuuksia kyselevät autoilijat, joilla on tulossa täyssähköauto tai joille on jo tullut ladattava hybridi ja latauksen tarve ilmeinen.
Sähkö- ja elektroniikkaromussa olevat arvokkaat raaka-aineet halutaan tehokkaammin takaisin kiertoon – ja toisaalta niiden sisältämät vaaralliset aineet pois kierrosta. Rakennus- ja purkumateriaalista halutaan hyödyntää materiaalina vähintään 70 prosenttia. Suunnitelmassa listataan noin 100 toimenpidettä, joilla tavoitteisiin päästään.
Lisäkustannuksia syntyy myös akkujen uusimisesta ja sähköstä. Takuu on tyypillisesti 12–24 kk, mutta pitempiäkin takuita voi olla. Uuden akun hinta on suuruusluokkaa 300–600 €. Hinta riippuu akun tyypistä, kapasiteetista (esimerkiksi 12 Ah tai 26 Ah) ja laadukkuudesta.