Siirry sisältöön

283 hakutulosta

Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin. Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti.
Loppukäyttö sisältää siis energian lopputuotteiden eli sähkön ja kaukolämmön sekä rakennusten lämmitykseen käytettyjen polttoaineiden, liikennepolttoaineiden sekä teollisuuden prosessipolttoaineiden kulutuksen.
Aurinkoenergian hankinta Aurinkopaneelit on yksi vähäpäästöisimmistä tavoista tuottaa sähköä. Aurinkopaneelien hinnat ovat laskeneet 80 prosenttia viimeisten 10 vuoden aikana. Järjestelmän tekninen käyttöikä on 25–30 vuotta, ja se vaatii vain vähän huoltoa. Aurinkosahkoakotiin.fi -sivustolta löydät lisätietoa aurinkosähköjärjestelmien hankinnasta.
Pienennä sähköntarvetta Tehtyjen PATE-analyysien perusteella teollisuudesta löytyy 20 - 50 prosentin tehostamispotentiaali paineilman sähkön käytössä. Tehtaista löytyy monesti kymmenittäin paineilmavuotoja, joiden yhteenlaskettu vuosikustannus on useita tuhansia euroja. Taulukko. Vuotoreiän suuruuden vaikutus vuotomäärään ja kustannuksiin. Taulukon luvut ovat suuntaa-antavia.
Varmistuksen voit tehdä esimerkiksi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes:in verkkosivuilta kohdasta Sähkö- ja hissiurakoitsijarekisteri. Siellä henkilön/yrityksen tulee kuulua luokkaan Sähköasennustyöt ja sähkölaitekorjaus (A).
Energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen ja ympäristövaikutusten näkökulmasta lämpöpumppuinvestointi on mielekkäin sähkö- ja öljylämmityskohteissa. Lämpöpumput jarruttavat lämmityskustannusten nousua Energianhinnat ovat nousseet pitkällä aikavälillä muutaman prosentin vuosivauhtia. Lämpöpumpun avulla absoluuttiset energiakustannusnousut ovat paljon vähäisempiä.
Sarjahybridissä polttomoottori on valjastettu pelkästään sähkön tuotantoon, rinnakkaishybridissä sekä sähkö- että polttomoottori osallistuvat auton liikuttamiseen. Nämä ominaisuudet on myös yhdistetty joissakin hybrideissä. Yksi uusimmista ratkaisuista on asentaa etuvetoiseen polttomoottoriautoon sähkömoottori pyörittämään taka-akselia.
Moderneissa energiatehokkaissa rakennuksissa kiinteistötekniikka käyttää yhä enemmän sähköä. Sen lisäksi muiden sähkölaitteiden ja koneiden määrä kasvaa. Monessa kunnassa valaistusta on viime vuosina vaihdettu energiaa säästäviin ratkaisuihin. Samaan aikaan valaistuksen määrää ja valaistustehoa on lisätty monessa kohteessa.
Suunnitelmassa on hyvä varautua myös sähkön kulutusjoustojen toteuttamiseen autojen akkuja hyödyntäen. Latauksen tarve voi tulla yhtiössä esille monella tavalla. Tavallisimmin latausmahdollisuuksia kyselevät autoilijat, joilla on tulossa täyssähköauto tai joille on jo tullut ladattava hybridi ja latauksen tarve ilmeinen.
Kotimaisilla ja muualta maailmalta ostettavalla Venäjältä tuontia korvaavalla energialla saadaan lämpöä, sähköä ja liikennepolttoaineita, mutta kallis energia tulee nostamaan asumisen ja liikkumisen kustannuksia.