Siirry sisältöön

377 hakutulosta

Komission sähkömarkkinaehdotuksella pyritään vastaamaan sähkön loppukäyttäjien, teollisuuden ja sijoittajien huoliin markkinan suojautumiseksi hintavaihteluilta. Ehdotuksella pyritään parantamaan kuluttajansuojaa, mahdollisuuksia tehdä pitkiä sähkönhankintasopimuksia sekä ehdotetaan malleja tuotannon ja jouston tukimekanismeihin.
Opiskelija Dias Valiak, 36 vuotta, kolmas opiskeluvuosi, sähkö- ja automaatiotekniikka Dias Valiak muutti neljä vuotta sitten Suomeen ja opiskelee Stadin AO:ssa sähköasentajaksi. Ala valikoitui sen perusteella, että hänellä on aiempaa kokemusta radiomoduuleista ja työ on samantyyppistä.
Ennemmin tai myöhemmin taajaan vaihteleva sähkön tuotantotilanne uudistaa hinnoittelumalleja ja heiluttelee nopeastikin sähkön kuluttajahintaa. – Pientaloissa on jo valmiina ohjaavaa tekniikkaa, mutta onko se kunnossa ja käytössä? Kuluttajat tarvitsevat tietoja ja taitoja, jotta he voivat tarkoituksenmukaisesti käyttää kodin olosuhteita ja energiankulutusta säätelevää teknologiaa.
Latauksen kustannukset Sähkön hinta vaikuttaa erityisesti kotilatauksen kustannuksiin. Sähköauton kotilatauksen kustannukset ovat huomattavasti polttomoottoriauton polttoainekustannuksia alemmat, vaikka sähkön hinta nousisi tuntuvastikin. Energian hinnan nousu nostaa tyypillisesti myös polttonesteiden hintaa.
245 19 – 83 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – biodiesel kasvi- tai eläinöljyjätteestä Uusiutuva diesel 9,4 15 – 223 26 – 95 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – uusiutuva diesel jätepuusta Diesel (B7, FAME) 9,9 – – Diesel (B20, uusiutuva diesel) 9,9 – – Maakaasu 13,9 kWh/kg 255 – Biokaasu 13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö
Vety tarjoaa kuitenkin akkuja paljon paremman energiatiheyden sähkön varastoimiseen. Siksi autoteollisuus on ryhtynyt aktiivisesti kehittämään polttokennoautoja. Vedyn valmistus Vedyn yleisin valmistustapa on nykyään maakaasun höyryreformointi.
Säästämällä sähköä pienennät myös laitteen käytön kustannuksia. Kuva. Katso videolta esittely 1.3.2021 alkaen uudistuvista energiamerkinnöistä. EU:n ekosuunnitteludirektiivi ohjaa laitevalmistajia parantamaan laitteiden energiatehokkuutta.
Käytettäessä kestävästi tuotettua sähköä hiilidioksidipäästökin putoaa murto-osaan. HSL:n vuokraamat bussit tulevat koekäyttöön Espoossa ja Helsingissä. Koekäyttö kestää neljä vuotta ja hankkeen budjetti on enintään 6 miljoonaa euroa.
Tällaisella järjestelmällä voidaan tuottaa vuodessa noin 4 000–4 500 kWh sähköä varjottomassa sijainnissa. Saatavan sähkön määrä riippuu muun muassa paneelien suuntauksesta, kallistuksesta, varjostuksista, maantieteellisestä sijainnista ja tarkasteluvuoden sääolosuhteista.
Valaistus entistä vahvemmin lediin EU:n ekosuunnitteluasetus tiukentaa lamppujen ekosuunnitteluvaatimuksia ja Euroopan unionin RoHS1-direktiivi rajoittaa tiettyjen vaarallisten aineiden käyttöä sähkö- ja elektroniikkalaitteissa.