Siirry sisältöön

537 hakutulosta

Hankkeen aihealueita ovat korkean lämpötilan lämpöpumput, korkeiden lämpötilojen tuottaminen sähköllä, sähkökattilat, sähköstä lämmöksi -teknologiat ja varastointi kulutusjoustolla sekä energiatehokkuuden optimointi älyratkaisuilla. Edellisen yhteishankkeen aiheena oli sähköistyminen, hukkalämmöt ja lämpöpumput teollisuudessa.
Uudet kriteerit sisältävät sähkön sekä lämmön tai jäähdytyksen hankinnan tuotekategoriat. Hankintakriteereillä halutaan kannustaa julkisen sektorin toimijoita hankkimaan fossiilivapaata sähköä sekä uusiutuvilla energialähteillä tuotettua lämpöä tai jäähdytystä.
Itsenäisissä, verkosta irrallaan olevissa kohteissa järjestelmään liitetään usein varavoima-aggregaatti, joka käynnistyy tai käynnistetään silloin, kun sähköä tarvitaan mutta aurinko ei paista.
Heli Virkki , Gasgrid Finland Oy Seuraava askel yritysten energiataloudessa: Älykäs sähkön varastointi Olli Nuutila , Cactos Oy Energiatehokkuuden näkymät tulevaisuudessa Juhani Tirkkonen , työ- ja elinkeinoministeriö Katsaus sähkömarkkinoihin ja sähkön hinnan kehitysnäkymät Juha Teirilä , Energiavirasto Vuoden Energianerokas kilpailun voittaja Simo Nurmi ja Tiina Sekki , Energiavirasto
Sähkösarakkeeseen on ilmeisesti tarkoitus laittaa ainoastaan laitesähkö, ei lämmitykseen käytettyä sähköä. Vastaus: Kyllä, vain laitesähkö. Lämmityksen käytetty sähkö esimerkiksi ilmanvaihtokoneen jälkilämmityspatterissa on lämmitystarpeen tyydyttämiseen. Ostoenergiassa se kuuluu sähköenergiaan.”
Alan terveiset Toimitusjohtaja Kai Puustinen, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry: Ilmastonmuutos ja energiamurros muuttavat yhteiskuntaa ja sähköalaa paljon, kun hiilineutraali uusiutuva sähkö korvaa vanhat tuotantotavat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi aurinko- ja tuulisähkön asentamiseen ja huoltoon tarvitaan paljon lisää osaavia ammattilaisia.
Ympäristöä säästävää valmistusprosessia voi vaatia vain tietyissä tapauksissa, esimerkiksi uusiutuvan energian tai sähkön hankinnassa.
Auton moottorilla tuotettu sähkö on kallista Kaikki auton sähkö tehdään polttoaineella, ja jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta.
Jos laite on päällä 24h/vrk, kuluu sähköä vuorokaudessa noin 1,1 kWh ja käyttökulut ovat noin 20 senttiä*. Lattiatuuletin: Lattialle sijoitettavien tuuletinten teho on yleensä 50–70 W. Jos laite on päällä 24h/vrk, kuluu sähköä vuorokaudessa noin 1,7 kWh ja käyttökulut ovat noin 25 senttiä*.
Kesäaikaista kulutusta kasvattavat muun muassa suuri sähköllä lämmitettävän käyttöveden kulutus, jäähdytysratkaisut ja sähköauton lataaminen päiväaikaan.