Siirry sisältöön

261 hakutulosta

Suomen omavaraisuusaste sähkön osalta kasvoi merkittävästi vuonna 2023, sähkön nettotuonnin vähentyessä murto-osaan edellisvuodesta. Kotimaisesta sähkön tuotannosta ydinvoiman, tuulivoiman ja vesivoiman määrät kasvoivat eniten. Fossiilisia polttoaineita kulutettiin vuodentakaista vähemmän, mikä näkyi myös hiilidioksidipäästöjen laskuna.
Hankkeen aihealueet: korkean lämpötilan lämpöpumput, korkeiden lämpötilojen tuottaminen sähköllä, sähkökattilat, sähköstä lämmöksi (teknologiat ja varastointi kulutusjoustolla), energiatehokkuuden optimointi älyratkaisuilla.
Sähkön hankinta ja kulutus Tietoa sähkön hankinnan lähteistä sekä kulutuksesta eri sektoreilla. Hiilidioksidipäästöt Energiasektorin kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet, mutta sillä on edelleen merkittävä rooli Suomen kokonaispäästöjä tarkasteltaessa.
Koska joka tapauksessa suositellaan sähkön veloitusta kulutuksen mukaan, ei välttämättä ole tarpeen laittaa suurempaa perusmaksua.
Sähkön ja lämmön tuotanto Päästövähenemä 200 50 100 0 0 2018 2019 2020 2021 2022 Kuva 4.
Suomen tuulivoimalat tuottivat vuonna 2023 sähköä 14,4 TWh, mikä vastasi noin 18 prosenttia Suomen sähkönkulutuksesta. Tuulivoima-ala on saavuttanut vuodelle 2020 asetetun noin 6 prosentin tuotantotavoitteen, vaikka syöttötariffin koko tuulivoimakiintiö ei tullutkaan täyteen.
Sähköauton sisätilojen lämmitys tapahtuu akusta saatavalla sähköllä. Sähköauto ei tuota hukkalämpöä kuten polttomoottoriauto. Mitä lämpimämpänä sisätiloja pidetään, sitä vähemmän sähköä jää käytettäväksi ajamiseen. Tavallisessa arkikäytössä tämä ei ehkä ole ongelma, mutta pidemmillä matkoilla asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Tavoitteeseen pääsemiseksi uusiutuvan sähkön tuotantoa kilpailutettiin loppuvuodesta 2018 uuden tuotantotukilain mukaisesti. Energiavirasto järjesti teknologianeutraalin tarjouskilpailun 1,4 terawattitunnin tuotannosta.
Lämmön yhteistuotanto: yhdistetyllä sähkön- ja lämmöntuotannolla tuotettu lämpö.
Turvaominaisuuksiin kuuluu, että latauspistorasiassa on sähköä vain, kun auto liitettynä ja sähköiset suojalaitteet estävät sähkön syötön vikatilanteissa. Latauslaitteesta ei voi saada sähköiskua. Latauslaitteiden iskunkestävyys ja sääsuojaus testataan. Testatut laitteet kestävät normaalia käyttöä ja kolhuja eikä niihin mene vettä tai pölyä, joka voisi vahingoittaa laitetta.