Siirry sisältöön

12 hakutulosta

Kestävän liikkumisen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että kokonaisvaltaisten palveluiden tarjoamisessa otetaan huomioon myös liikkumisen energiatehokkuus ja päästöt. Reittioppaat Reittioppaat ovat palveluita jotka auttavat päivittäisen liikkumisen suunnittelussa.
Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan ympäristön ja yhteiskunnan kannalta suotuisia kulkutapoja, jotka ovat myös taloudellisia, sujuvia ja turvallisia sekä liikkujan terveyttä kohentavia. Ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne.
valtionavustukset 1/2  Tänä vuonna menossa yhteensä 32 hanketta, teemoina mm.:  Lasten ja nuorten liikkumisen ohjaus  Kestävät matkaketjut  Liikkumisen ohjaus infrahankkeissa  Kestävän liikkumisen kokonaisvaltaiset suunnitelmat  Tänä vuonna käytössä hankekortit, kannattaa tutustua!
Liikkumisen ohjaus eli asenteisiin ja liikkumistottumuksiin vaikuttaminen on myös tärkeä liikenteen kysynnän hallinnan keino. Aina liikkumistottumusten muuttamisen esteenä ei ole palvelun laadun puute vaan usein ihmiset eivät vain tule ajatelleeksi tai kokeilleeksi uusia tapoja liikkuja.
Liikkumisen ohjaus yleisötapahtumien yhteydessä voi sisältää esimerkiksi alennettuja joukkoliikenteen lipunhintoja tapahtuman yhteydessä sekä voimakasta markkinointia. Esimerkiksi Tampereella on jaettu ilmaisia bussilippuja jääkiekkopelien yhteydessä sekä neuvoteltu halvempia bussilippuja tapahtumien ajaksi.
Liikkumisen ohjaus, Mobility Management Viisaan liikkumisen edistämistä muun muassa neuvonnalla, markkinoinnilla, liikkumisen suunnittelulla sekä palvelujen koordinoinnilla ja kehittämisellä. Tavoitteena on vähentää yksin omalla autolla ajamista.
Paljon painoa laitetaan myös sähkön paikalliselle tuotannolle ja varastoinnille sekä sähköiselle liikkumiselle. Suomessa yleinen kaukolämpö on arviointimenetelmässä jäänyt hieman taka-alalle. Sähkön painottaminen on sikäli ymmärrettävää, että rakennukset sähköistyvät jatkuvasti.
Lue lisää 16.9.2020 Liikkujan viikolla rakennetaan kestävän liikkumisen uutta normaalia Koronaviruspandemia on vaikuttanut väistämättä ihmisten tapaan liikkua. Poikkeuksellinen aika on näkynyt muun muassa lisääntyneenä etätyönä ja kiihtyvänä polkupyörien myyntinä. Nämä muutokset saattavat vaikuttaa liikkumiseemme myös tulevaisuudessa.
Sähköautojen suurin ongelma on edelleen se, miten mukana saadaan kuljetettua riittävästi liikkumiseen tarvittavaa energiaa ilman kohtuutonta lisäpainoa ja -hintaa. Sähköautoja on saatavilla erilaisilla akuston kapasiteeteilla.
Hankkeessa laaditaan kävelyn ja pyöräilyn kehittämissuunnitelma, tehdään kyselytutkimus kestävän liikkumisen tarpeista ja edistetään päästöttömien kulkuneuvojen käyttöä. Lisätietoja: Hanna Ahonen , ymparisto@aanekoski.fi Palaa otsikoihin