16 hakutulosta
Näytä hakutuloksia aihealueittain
Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Toistaiseksi perinteiset dieselbussit ja diesel-polttoneste ovat hallinneet markkinoita. Kaasubusseja on jo ollut käytössä jonkun verran. Markkinoille on nyt tullut entistä vähäpäästöisempiä ajoneuvoja ja myös hybridejä. Erilaisia biopolttoaineita on niin ikään tarjolla. Maa- ja biokaasu aiheuttavat vähemmän lähipäästöjä kuin diesel.
Sähköbussien rinnalla on samassa linja-ajossa kaksi diesel-bussia, jotka toimivat referenssinä sähköbusseja vastaan kiinnittäen tulokset vertailua varten normaaliin diesel- kalustoon samassa käyttöympäristössä.
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys) edistämällä ja helpottamalla yksityisten kiinteistöjen latauspisteiden rakentamista (lupaprosessi, kaavoitusmääräykset, rakennusjärjestys) lisäämällä uusien käyttövoimien osuutta kunnan omasta ajokalustosta (täyssähköautot, ladattavat hybridit, kaasuautot) kannustamalla kuljetusalihankkijoita uusiutuvan energian käyttöön (uusiutuva diesel
Ajoneuvojen määrä Bussit päästöluokittain 2013 1 369 8% 6% 1 451 21 % 54 (metroyksikköä) 132 118 Nox PM g/km g/km EEV diesel 6,49 0,068 Euro diesel 6 0,09 0,005 Euro diesel 2 12,86 0,213 Euro diesel 3 8,84 0,209 Euro diesel 4 8,36 0,112 Euro diesel 5 7,51 0,089 2014 54 (metroyksikköä) 124 (junayksikköä) 4 125 4 (junayksikköä) 61 % 2% 2% NOx=Typenoksidit PM=pienhiukkaset EEV: Enhanced
Lisäksi polttoaineen vaihto dieselistä biokaasuun vähentää hiilidioksidipäästöjä yli 1000 tonnia vuodessa. Vaasan kaupungin omien toimintojen energiankulutuksen hiilidioksidipäästöistä tämä vähenemä vastaa 6 prosenttia.
Suomessa työkoneeksi laskettavia laitteita on arvioitu olevan noin 2,5 miljoonaa, joista noin 0,5 miljoonaa käyttää polttoaineenaan dieseliä tai moottoripolttoöljyä. Noin 90 prosenttia työkoneiden päästöistä tulee moottoripolttoöljyn käytöstä. Koulutus on avainasemassa todellisen muutoksen aikaansaamiseksi, toteaa johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro Teknisen Kaupan Liitosta.
KRITEERIT VÄHÄPÄÄSTÖISILLE AUTOILLE Polttoaine/energialähde Hiilidioksidipäästö (CO2) EU-päästötaso bensiini- ja diesel (ml. hybridit) alle 100 g/km Euro 5 bifuel (kaasuautot) alle 150 g/km (maakaasulla mitattuna) Euro 5 flexifuel (etanoliautot) alle 150 g/km (bensiinillä mitattuna) Euro 5 Lisäksi: täyssähköautot täyssähkökäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt L5e, L 6e ja L 7e